از روزهای ابتدایی سال قیمت گوجه فرنگی روند روبه رشدی را تجربه کرد که البته این ماجرا خیلی غیر منتظره به نظر نمی‌رسد چرا که همه ساله این سریال پایان نیافتنی تکرار می‌شود.

سال گذشته آنقدر گوجه فرنگی روی دست کشاورزان ماند که دولت برای جبران ضرر و زیان کشاورزان اقدام به خرید تضمینی نمود.

حال پروسه تکراری ارزانی و گرانی محصولات کشاورزی گریبان گوجه فرنگی را ر‌ها نمی‌کند به طوریکه قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر به بالای ۷ هزار تومان رسیده است.

البته ناگفته نماند که در شرایط کنونی که نرخ گوجه فرنگی سر به فلک کشیده، کار را به جایی رسانده که اقشار کم درآمد برای خرید یک کیلو گوجه فرنگی که نرخ آن حدود هزار تومان بالاتر از مرغ است دست به عصا شدند.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به دلایل گرانی قیمت گوجه فرنگی اظهار داشت: گوجه فرنگی امسال در برخی نقاط کمتر تولید می‌شود که همین امر عامل اصلی افزایش نسبی قیمت این محصول در بازار است.

وی با اشاره به اینکه نرخ گوجه فرنگی بیش از حد در میدان گران شده است، افزود: در حال حاضر نرخ هر کیلو گوجه فرنگی در میدان از ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است که باید با سود ۳۰ تا ۳۵ درصدی به مصرف کننده عرضه شود.

مهاجران تصریح کرد:طی ده الی ۱۵ روز آینده با ورود گوجه دزفول و اندیمشک در میدان نرخ گوجه فرنگی تا حدودی کاهش خواهد یافت.

***نبود الگوی کشت نرخ گوجه را بالا برد

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران گفت: در فرودین ماه سال گذشته نرخ خرید گوجه فرنگی در مزرعه از کشاورزان به ۵۰ تومان رسیده بود به طوریکه امتناع کارخانه‌های رب سازی از خرید و محدودیت صادراتی کار را به جایی رساند که دولت برای جبران ضرر و زیان کشاورزان اقدام به خرید تضمینی هر کیلو گوجه فرنگی با نرخ ۳۰۰ تومان در بازار کرد.

وی افزود: شرایط جوی و بارش‌های شدید در سال جاری موجب شد که بسیاری از محصولات جالیزی از جمله گوجه فرنگی آسیب ببیند که درنهایت این امر افزایش بی رویه قیمت و گلایه مندی مصرف کنندگان را به همراه داشت.

شادلو با بیان اینکه بازار پایدار به صلاح تولیدکننده و مصرف کننده است، عنوان کرد: قانون الگوی کشت برای تولید پایدار باید مد نظر قرار گیرد تا شاهد افت و خیز بی رویه قیمت در بازار نباشیم.