حمید چیت‌چیان در همایش بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در پاسخ به سؤال خبرنگار  که آیا در سه سال گذشته که صنعت آب و برق در یک رکود شدید به سر می‌برد آیا از رکود خارج شده است‌، گفت: با ذکر چند نمونه می‌توانم با قاطعیت در خصوص خروج صنعت آب و برق از رکود اظهارنظر کنم و آن این است که در طی 5 سال گذشته و قبل از دولت یازدهم در هر سال حدود 150 روستا جدید به جمع روستاهای شبکه آب شرب می‌پیوستند این در حالی است که در سال 95 به تنهایی حدود 2 هزار و 985 روستا آب‌رسانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مجموع در سه سال و نیم گذشته بیش از 5200 روستا به جمع روستاهای دارای آب شرب پیوسته و این به معنی این است که تعداد زیادی از شرکت‌های مشاوره، پیمانکار و تولید و تجهیزات لوله وارد فعالیت شدند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 2900 شرکت پیمانکاری کوچک و متوسط در بحث آبرسانی روستایی فعالیت می‌کنند و بیش از 50 هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار شدند.

چیت‌چیان اضافه کرد: در حوزه استحصال آب در مناطق غربی کشور فعالیت‌های بی‌سابقه‌ای را انجام دادیم که این باعث شده است که تمام کارخانجات لوله‌سازی با تمام ظرفیت به صورت سه شیفته فعالیت کنند.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در حال حاضر نقطه بحرانی وزارت نیرو تأمین لوله است چرا که تا حدی تمام کارخانجات فعالیت می‌کنند که نمی‌توانند نیاز ما را پاسخ دهند و این نشان‌دهنده این است که صنعت آب و برق از رکود خارج شده است.

چیت‌چیان در خصوص توسعه نیروگاهی و خروج صنعت برق از رکود گفت:‌در سال 89 که سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود در آن سال 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها این عدد سال به سال کاهش یافت به طوریکه تا سال 93، ورود نیروگاه جدید به مدار به 800 تا 900 مگاوات کاهش یافت.

وی ادامه داد: این کاهش ظرفیت ورود نیروگاه جدید کشور را در لبه پرتگاه قرار داد که احتمال داشت شبکه برق کشور دچار مشکل شود. 

وزیر نیرو افزود: در سال 94 حدود 1500 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد و در سال 95 این عدد به 2200 مگاوات افزایش یافت بنابر این امسال نیز بیش از 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد.

وی گفت: این ظرفیت‌های جدید نشان می‌دهد که تمام صنایعی که در این مسیر باید فعالیت کنند تا نیروگاه برق احداث شود فعال شده است.

چیت‌چیان در پاسخ به سوال خبرنگار که سال گذشته هشدار داده شده بود که احتمال اینکه سال آینده شبکه برق با کمبود مواجه شود و خاموشی برق رخ دهد، گفت: ما امیدوار هستیم که امسال خاموشی برق نداشته باشیم. البته همواره از مصرف‌کنندگان خواهش می‌کنیم که ما را کمک کنند که با یک مقدار صرفه‌جویی به صنعت برق کمک شود تا دچار خاموشی برق نشویم.