به گزارش پارس به نقل از ایسنا، قیمت گذاری روغن نباتی طی چند هفته گذشته به یکی از بحث های داغ در سازمان حمایت، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت و همچنین انجمن صنفی صنایع روغن نباتی تبدیل شده است.

روغن از جمله مواد اولیه در حوزه غذا محسوب می شود که در هر سه حوزه صنف، صنعت و خانوار کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل قیمت گذاری آن نیز از حساسیت های زیادی برخوردار است.

در تازه ترین رخداد انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام کرد که کارخانه های داخلی قیمت انواع محصولات پرمصرف خود را ۱۰ درصد کاهش داده اند.

این در حالی است که در ابتدای اردیبهشت ماه امسال قیمت انواع روغن نباتی به دلیل آنچه که حذف ارز مرجع واردات روغن خام نامیده شد، ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافت.

این کاهش ۱۰ درصدی در حالی از سوی کارخانه ها اعلام شده که حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برای تعیین قیمت روغن فرمول جدیدی تعریف شده که براساس آن ۷۰ درصد واردات این کالا با ارز مرجع و ۳۰ درصد آن با ارز مبادله ای انجام می شود، اعلام کرده بود که قیمت روغن طی روزهای آینده تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند.

در صورتی که قرار باشد ۷۰ درصد از روغن خام با ارز مرجع وارد شود باید کاهش قیمتی که از سوی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام شده بیش از ۱۰ درصد باشد. با این حال پیشتر دبیر این انجمن گفته بود که ترخیص ۱۰۰ هزار تن روغن خام از گمرک های داخلی به دلیل برخی مشکلات ارزی به مشکل خورده است.

با این حال معاون وزیر صنعت گفته است که طی روزهای گذشته ۱۰۰ هزار تن روغن برای تصفیه در اختیار کارخانه های تولیدی این کالا قرار گرفت و در حال حاضر روغن تصفیه شده بازار در حال توزیع است و به طور قطع طی روزهای آینده قیمت این کالا کاهش پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، آخرین بار در مهر ماه سال ۱۳۹۱ قیمت روغن نباتی با مصوبه سازمان حمایت ۱۷ درصد افزایش یافت. در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری نیز قیمت انواع روغن نباتی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافت.

جدیدترین قیمت اعلام شده برای انواع روغن پرمصرف به شرح زیر است:

بطری ۶۷۵ گرمی سویا ۲۴۶۰ تومان، بطری ۸۱۰گرمی سویا ۳۱۶۰ تومان، حلب ۴ کیلوگرمی نیمه جامد ۱۷۶۴۰ تومان، حلب ۴.۵ کیلوگرمی نیمه جامد ۱۹۱۰۰ تومان، حلب پنج کیلوگرمی نیمه جامد ۲۱۵۷۰ تومان، حلب ۱۶ کیلوگرمی نیمه جامد ۵۸۳۲۰ تومان و روغن فله ۳۲۲۰ تومان.