پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: انتظاری که از گشایش‌های پسابرجام از بانک‌ها می‌رفت، محقق نشد و چنان که اکنون هم پرداخت‌ها به صورت نقدی است و کمتر می‌توان به صورت اعتباری اقدام کرد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: اولین تاثیر امضای برجام، ایجاد یک جو مثبت و برگشت خودروسازان و قطعه‌سازانی بود که پیشتر در کشور فعالیت داشتند. پس از رفع تحریم‌ها، همچنین تعداد قابل توجهی درخواست به منظور شراکت، فروش قطعه، انتقال تکنولوژی و غیره به انجمن قطعه‌سازان واصل شده که پیش از آن چنین نبود. 

وی افزود: بازگشت خودروسازان خارجی به کشور را می‌توان اتفاق مبارکی تلقی کرد منوط به اینکه قطعه‌سازان داخلی با تامین قطعات مورد نیاز خودروهای این خودروسازان فعال شوند. ضمن اینکه می‌توان با فشار نهادهای مربوطه نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و خود خودروسازان، خودروسازان خارجی را مجاب به استفاده از قطعات ساخت داخل کرد. چرا که ظرفیت تولید این قطعات در کشور وجود دارد. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این مساله، انتظاری که از گشایش‌های پسابرجام از بانک‌ها می‌رفت، محقق نشد. چنان که اکنون هم پرداخت‌ها به صورت نقدی است و کمتر می‌توان به صورت اعتباری اقدام کرد. همچنین امکان تامین مالی خارجی برای قطعه‌سازان نیز میسر نشده و همچنان از خطوط داخلی با سودهای قابل توجه استفاده می‌شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درخصوص ریشه یابی مشکل قطعه سازان داخلی گفت: مشکل اقتصادی اکنون تقریباً گریبانگیر تمامی فعالیت‌های اقتصادی کشور شده است. صنعت قطعه‌سازی در سطح اقتصاد خرد فعالیت دارد و بنابراین فعالان این صنعت، فاقد قابلیت ایجاد تحول در اقتصاد کلان هستند. 

بیگلو افزود: این در حالی است که مشکل کمبود نقدینگی از اقتصاد کلان ناشی شده است. بنابراین ریشه‌یابی مشکل اقتصادی صنعت قطعه‌سازی بحث کلان‌تری است که خودروهایی که اکنون در کشور تولید می‌شود، عموماً با پلت‌فورم‌های دهه 1980 و 1990 طراحی می‌شود. 

وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال پلت‌فورم خودرو پژو 405، به‌عنوان مبنایی برای ساخت خودروهایی نظیر سمند، پارس و خانواده پژو 405 به کار گرفته می‌شود یا حتی پلت‌فورم پژو 206، که برای بسیاری خودروها از جمله رانا و سایرین استفاده می‌شود، مربوط به دهه‌های گذشته است. 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تاکید بر اینکه تکنولوژی فعلی صنعت قطعه‌سازی برای تولید چنین خودروهایی در این مقطع زمانی کفایت می‌کرده است گفت: به همین دلیل نیز در این خودروها، اکنون خودکفایی بیش از 90 درصد وجود دارد. اما این تکنولوژی برای خودروهای جدیدی که وارد کشور می‌شوند، قابل انطباق نیست.

بیگلو افزود:  یکی از دلایلی که خودروهای داخلی همواره در طول سه دهه تولید شده‌اند و بر این اساس، قطعه‌ساز نیازی به تکنولوژی جدیدتر احساس نکرده است. به عبارت دیگر چنین کاری از او خواسته نشده ضمن اینکه بازاری هم برای آن وجود نداشته است. چرا که اعمال تکنولوژی‌های جدید روی خودروهای فعلی تولید کشور، تنها سبب افزایش قیمت پایه آن و در نتیجه کاهش تقاضا می‌شود. 

وی اضافه کرد: از طرفی اعمال برخی تکنولوژی‌ها اساساً مقرون به صرفه نیست. به‌عنوان مثال گیربکس اتوماتیک روی هر ماشین تاثیر افزایشی بین سه تا چهار میلیون تومان خواهد داشت. حال اگر این افزایش روی قیمت خودرویی مانند پراید صورت بگیرد، آیا مشتریان این خودرو حفظ می‌شوند؟ 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان ساخت: اکنون ما خوش‌بین هستیم که با ورود خودروسازان جدید به کشور و البته بازاری که برای تکنولوژی‌های جدید ایجاد می‌کند، قطعه‌سازان نیز به این سمت حرکت کنند. چنان که در حال حاضر بسیاری از قطعه‌سازان در حال مذاکره با شرکای خارجی هستند تا بتوانند در لیست تامین‌کنندگان خودرو‌سازانی باشند که در ایران تولید خواهند کرد.