پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امسال نیز نام سال با عنوان اقتصاد مقاومتی نام گذاری شد تا نظر مردم و مسئولان به مسئله اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته باشد. اقتصاد مقاومتی همانطور که کارنشاسان گفتند یک برنامه جامعه اقتصادی برای تقویت اقتصاد درون زا و برون گرا است. در واقع مولفه های اقتصاد مقاومتی مولفه های محدود ساز نیست بلکه مولفه هایی از درون ظرفیت های بالقوه داخلی برای رشد اقتصادی است. چگونه می توان پذ یرفت آخرین فناوری تکنولوژی در عرصه نظامی وجود دارد همچون موشک اما نمی توان این فناوری پیچیده که از مهندسی شیمی تا برق و.... را در خود جای داده تجاری شود. 

چگونه می توان پذیرفت در نانو فناوری، هسته ای و... رشد داشتیم اما نتوانیم آن را برای مردم تبدیل به پول و سرمایه کنیم. اقتصاد دانش بنیان صرفا یک اقتصاد علمیِ دانشگاهیِ خارج از بازار نیست. اقتصادی است که بر مولفه های دانش و تکنولوژی و رشد فناوری پایه گذاری شده و اقتصا مقاومتی به دنبال آن است. اما فارغ از این مسائل آنچه در اقتصاد مقاومتی هدف گذاری شده است آن هم در این سال، اشتغال است. کمتر خانه ای یا خانواده ای سراغ است که فرد جوان بیکاری عضوش نباشد. این فقط در مردم عادی جامعه نفوذ نکرده و حالا دامن مسئولان را هم گرفته است. همین چند وقت قبل وزیر کشور از بیکاری جوانانش گفت.

بیکاری و فراگیری آن در میان تحصیلکردگان به جایی رسیده که کشور جوانی چون ایران دچار تهدید درونی قرار گرفته است.اینکه چقدر از آن در اختیار تحریم هاست و چقدر در اختیار مسئولان جای بررسی دارد. اینکه چقدر در دولت قبلی و چقدر در دولت جدید زمینه بیکاری به وجود آمده شاید مهم نباشد. اما دردی که در گلوی جوان گرفته و تبدیل به بغض و عصیان شده، بیکاری است. مردم شاید برایشان مهم نباشد الان چه کسی مقصر اصلی بیکاری است. عصر و حرج ایجاد شده در بیکاری سبب گردیده تا جوانان روی به آسیب های اجتماعی آورده اند. نیازی هم نیست از آمار اعتیاد و جرایم مختلف سخن بگوییم. مشاهدت قابل حس و قابل لمس است. بیکاری درد در گلویی است که شاید کمتر کسی در این کشور به آن مبتلا نشده باشد. وضعیت کشور در حالت وخیمی است و تحول عظیمی نیاز دارد. دولت مردان بهانه ای هم ندارند، چهار سال است عنان کشور در قوه مجریه را بر عهده گرفتند و بایستی دستاز انتقاد کردن بر دارند. چهار سال است هر روز همچون کاندید با مسائل برخورد میکنند و وعده می دهند.

عزم جدی میخواهد تا بغض در گلو و درد در سینه مردم مورد توجه قرار گیرد. کافی است مسئولان تصور کنند مادری که فرزندش را با تمام سختی ها بزرگ کرد، او را برای ادامه تحصیل به شهر دیگری فرستاد و تا پایان تحصیل او صبر کرد، هر روز می بیند فرزندش در منزل حضور دارد و بیکار است چه حسی دارد. کافی است تمام آنچه یک جوان را با بیکاری دور میکند تصور کنیم. ازدواج نکردن و ایجاد مشکلات بالتبع چقدر برای یک جامعه اسلامی خطرناک است.

نامگذاری سال با عنوان اشتغال صرفا یک نام گذاری راهبردی و نقشه محور نیست. یک نام گذاری از سرفصل دغدغه های مردمی است. باور کنیم اقتصاد مقاومتی اقتصادی مردم محور و با رویکرد حل مشکلات جامعه است. در واقع ضربه گیر مشکلات است. اگر امسال با نام اشتغال و اقتصاد مقاومتی نام سال معرفی شده فقط توجه دهی نیست. یک درد در گلو است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان « از وضعتان مطلع هستم» نام می برد. توجه مقام معظم رهبری به مشکل اصلی اجتماعی نشان می دهد، معیشت مردم و اقتصاد به ویژه اشتغال در این چند سال مورد بی توجهی قرار گرفته و عزم جدی همگانی برای حل آن نیاز است.