بر اساس آنچه که نشریه «اینشورنس آسیا نیوز» (InsuranceAsia News) اعلام کرده، بیش از 140 شرکت بیمه و بیمه اتکائی خارجی از جمله شرکت های بیمه ژاپنی با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه علاقه مندی خود برای ورود به بازار ایران به گفت وگو پرداخته اند.
این سری از گفت وگوها پس از برداشته شدن تحریم ها در ژانویه سال 2016 میلادی صورت پذیرفته است.
به گزارش ایرنا، آمارهای بیمه مرکزی ایران بیانگر آن است که تا پیش از اعمال تحریم های هسته ای، ایران سالانه بیش از 35 میلیارد دلار از تعهدات بیمه ای خود را به خارج واگذار می کرد اما با اعمال تحریم این میزان به سه میلیارد دلار کاهش یافت که به معنی کاهش 91.4 درصدی واگذاری تعهد بیمه ای به طرف های خارجی بود.
یکی از بندهای مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1 + 5 بر سر موضوع هسته ای ایران که دی سال 94 (ژانویه 2016 میلادی) اجرای آن آغاز شد، رفع محدودیت های بیمه ای از ایران بود.
آنگونه که پرویز خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی ایران اعلام کرده، پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شرکت ملی نفتکش توانسته برای 75 درصد ناوگان خود به شرکت های بیمه خارجی مراجعه و پوشش بیمه ای اخذ کند و اکنون می توان گفت که از نظر بیمه کشتی و نفتکش مشکل خاصی وجود ندارد و فعالیت های بیمه ای به حالت عادی بازگشته است.
قائم مقام بیمه مرکزی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز توانسته نزدیک نیمی از ناوگان خود را نزد شرکت های بین المللی، بیمه کند.
به گفته وی، در دوران پسابرجام مذاکراتی با 10 شرکت بزرگ بیمه دنیا برای آغاز همکاری با ایران انجام شده که می توان به رایزنی با سه شرکت فرانسوی در این زمینه اشاره کرد که خوشبختانه به نتایج رضایت بخش نزدیک شده و در یک مورد نیز به نتیجه رسیده است.
بر اساس گزارش این نشریه آسیایی و آنگونه که در نشریه الکترونیکی تازه های بیمه انعکاس یافته، شرکت های بیمه و بیمه اتکائی کشورهای آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه و ژاپن علاقه بیشتری نسبت به حضور در بخش بیمه ایران از خود نشان داده اند.
سه شرکت بزرگ ژاپنی شامل «توکیو مرین»(Tokyo Marine)، سامپو (Sampo) و میتسوی (Mitsui)، پوشش ریسکی بالغ بر 200 میلیون دلار به ایران پیشنهاد داده اند.
اکنون بیمه گران ژاپنی در حال مطالعه نظام مقرراتی ایران هستند تا بتوانند شرکت های مشترک تاسیس یا سهم شرکت های محلی را خریداری کنند.
تحت قانون ایران، اتباع خارجی اجازه دارند تا 49 درصد از تملک شرکت های بیمه را در سرزمین اصلی ایران و کل تملک شرکت ها در مناطق آزاد تجاری را متقبل شوند.
به گزارش ایرنا، شرکت های بیمه اتکائی، شرکت‌های بیمه دیگر را که خود از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه می‌کند؛ طبق قوانین بیشتر کشورها، شرکت های «بیمه مستقیم» به عقد قراردادهای بیمه اتکایی مجبورند تا منافع مشتریان محفوظ بماند.
شرکت‌های بیمه اتکائی در ازای دریافت قسمتی از حق بیمه‌های شرکت‌های بیمه مستقیم متعهد می‌شوند بخشی از خسارت های احتمالی مربوط به بیمه نامه یا بیمه نامه‌های صادر شده توسط شرکت بیمه طرف قرارداد را جبران کنند.
نشریه «اینشورنس اشیا نیوز» در هنگ کنگ منتشر می شود و محصولات خبری خود را با تمرکز بر فعالیت صنعت بیمه آسیا ارائه می کند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید: