منابع آگاه در بانک های اروپایی فاش کردند که در طی ماه های اخیر پروژه ها و قراردادهای فراوان تامین مالی در ایران به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا علیه اشخاص ایرانی بی نتیجه مانده است.

این تحریم ها قبل از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی وضع شده اند و اشخاص، شرکت ها، بانک ها، سازمان ها یا موسسات آمریکایی را از هرگونه معامله با اشخاص تحت تحریم ایرانی منع می کنند.

یک بانکدار فرانسوی در این باره گفت: «ما چند عملیات را لغو کرده ایم، زیرا می ترسیم جریمه های سنگینی که قبلا بر بانک های بی ان پی پاریبا، کردیت اگریکول، و سوشیت جنرال اعمال شده بود بر ما نیز تحمیل شود. رقم این جریمه ها به 15 میلیارد دلار می رسد. برخی بانک های آلمانی از جمله کومرزبانک و داچ بانک هم جریمه شده اند.»

یک بانکدار آلمانی در این باره گفت: «اکثر دیدارهای تجاری هیئت های آلمانی، فرانسوی، و سوئیسی در تهران از زمان لغو تحریم ها بی ثمر بوده است. نگرانی جدی ای در بین بانک های بزرگ غربی وجود دارد زیرا آنها نمی خواهند ریسک کنند.»

وی افزود، برخی از اعضای هیئت مدیره یک بانک اروپایی به دلیل ممنوعیت از سفر به آمریکا شوکه شده اند و نمی دانند دلیل این تصمیم چه بوده است.

بانکداران اروپایی در مذاکره با مقامات بانکی و مالی ایرانی تصریح می کنند که ایران در لیست سیاه گروه کاری اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریزم قرار دارد.

به گفته آنها، سیستم بانکی ایران بیش از 12 سال است که در تجارت بین المللی حضور ندارد و از نظر حرفه ای آمادگی برای تعامل با بانک های غربی را ندارد. یک بانکدار آلمانی گفت: «انتخاب بین منافع عظیمی که در آمریکا وجود دارد و منافع پیچیده و پرریسک در ایران آسان است.»

در سطح سیاسی، ریاست جمهوری دونالد ترامپ، یک شوک دیگر به بانکداران اروپایی وارد کرده است. «طرح های متعددی تعلیق شده اند تا زمانی که چشم انداز نحوه موضعگیری دولت جدید آمریکا در قبال ایران روشن تر شود.»

بانکداران غربی گفتند، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به اندازه ای که در آغاز کار دولتش شایع شده بود اعتدلال گرا نیست و انتظار می رود ایران با ورود ترامپ به کاخ سفید، مواضع سرسختانه تری اتخاذ نماید.