صادرات نفت ایران به 4 مشتری عمده آسیایی در ماه ژانویه نسبت به یک سال پیش حدود 60 درصد افزایش یافته است.
 
آمارهای دولتی و داده های به دست آمده از رصد رفت و آمد تانکرها نشان می دهد که 4 مشتری عمده آسیایی نفت ایران (چین، هند، کره جنوبی و ژاپن) در ماه گذشته میلادی روزانه 1.64 میلیون بشکه نفت از این کشور وارد کرده اند که 67.6 درصد بالاتر از یک سال قبل است.
 
اما این رقم پایین ترین میزان صادرات نفت ایران به این 4 کشور در طی 6 ماه گذشته است و سومین ماه متوالی کاهش صادرات نفت ایران به این کشورهاست. بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران به این 4 کشور در ماه اکتبر به 1.99 میلیون بشکه در روز رسیده بود.
 
ایران از توافق سال گذشته اوپک برای کاهش تولید معاف شده که یک پیروزی برای تهران بوده است. ایران به دنبال بازپس گیری سهم خود از بازار نفت پس از لغو تحریم های غرب است.
 
منابع صنعتی گفتند، ایران به مشتریانی که خریدهای خود از این کشور را افزایش می دهند، تخفیف هایی پیشنهاد می دهد.
 
وزارت تجارت ژاپن روز سه شنبه آمارهایی را منتشر کرد که نشان می داد واردات نفتش از ایران در ماه ژانویه 7.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به 209 هزار و 319 بشکه در روز رسیده است.
 
واردات نفت هند از ایران نیز بیش از 3 برابر شده و به 554 هزار و 600 بشکه در روز رسیده است. بدین ترتیب هند برای اولین بار از ماه نوامبر با پیشی گرفتن از چین به بزرگترین وادرد کننده نفت از ایران تبدیل شده است. واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز در ماه ژانوبه بیش از دو برابر شده و به 478 هزار و 32 بشکه در روز رسیده است. کره جنوبی نیز در این ماه چین را پشت سر گذاشته و به دومین مشتری بزرگ نفت ایران تبدیل شده است.
 
یک منبع اگاه گفت، کل صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه فوریه به بازارهای بین المللی از جمله اروپا به اندکی بیش از 2.20 میلیون بشکه در روزخ واهد رسید که بالاتر از رقم 2.16 میلیون بشکه ثبت شده در ماه گذشته است.