پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزهای پایانی امسال شاید برای بعضی کارگران و کارفرمایان، تلخ‌تر از همیشه باشد. کارگرانی که به دلایل گوناگون، ماه‌هاست در انتظار پرداخت حقوق عقب‌مانده و مزدهای پرداخت نشده‌اند و کارفرمایانی که دچار مشکلات عدیده مالی و اقتصادی شده‌اند و نچرخیدن چرخ صنعت داخلی، آنان را وادار به تعطیلی، تعدیل نیرو و اعلام ورشکستگی کرده است. این میان، نام‌های بزرگی نیز به چشم می‌خورد. از «ارج» و «آزمایش» گرفته تا «پلی اکریل» و «ذوب آهن اردبیل». نام‌هایی که در گذشته سهم عمده‌ای از اقتصاد کشور را بر دوش می‌کشیدند. اما حالا ...

«من تو مخابرات قائمشهر کارگر روز مزد هستم. الان ۵ ماه هست حقوق نمی‌گیرم. امروز هم بهم گفتن تا عید بهت پولی نمی‌دیم. ان‌شاالله بعد از عید. کارمندها دو روز پیش حقوق عیدی و پاداش رو باهم گرفتن ولی ما باشیم بعد از عید .لطفاً یه پیگیری کنید، به قرآن هزارتا مشکل داریم.» این، تنها گوشه‌ای از پیام‌های مشابهی است که این روزها دست به دست می‌گردد. کار، آن قدر برای این کارگران، سخت شده است که دست به دامان چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. بلکه آنان، با دعوت از نیکوکاران یا پیگیری موضوع، باری از دوش خانواده‌های کارگران بردارند. در سوی دیگر اما، برخی کارگران ترجیح می‌دهند اعتراض صنفی خود را به‌صورت جمعی به گوش مسوولان برسانند. تجمع‌های کارگری که این روزها، تعدادشان به مراتب نسبت به قبل بیشتر شده است هم در مکان‌های گوناگونی چون مقابل مجلس شورای اسلامی، مقابل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین مقابل دفاتر هیات مدیره کارخانه‌ها و شرکت‌ها شکل می‌گیرد تا مگر گوشی، صدای اعتراضشان را بشنود و در آستانه شب عید، قدری از دردها و زخم‌هایشان بکاهد. لابه‌لای اخبار خبرگزاری‌ها را اگر بگردید، با کلیدواژه «تجمع» می‌توانید همه اخبار در این‌باره را مرور کنید. خبرگزاری «تسنیم» از استان اردبیل، گزارش داده است که کارگران ذوب آهن، هشتم اسفندماه امسال، به‌دلیل پرداخت نشدن حق و حقوق خود، تجمعی اعتراض‌آمیز مقابل اداره کار و تعاون اردبیل برگزار کردند. این خبرگزاری، در ادامه از قول یکی از کارگران معترض که در تجمع مقابل اداره کل تعاون و کار استان اردبیل شرکت کرده بود،گفت: «کارگران این کارخانه 14 ماه است که حتی یک ریال حقوق دریافت نکرده‌اند و در آستانه فرا رسیدن سال جدید این کارگران با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه هستند. ما از مسوولان استانی، استاندار و مدیرکل تعاون و کار اردبیل تقاضا داریم به حق و حقوق ضایع‌شده کارگران این کارخانه توجه داشته باشند چرا که ما شرمنده خانواده خود شدیم و پس از پرداخت نشدن 14 ماه حقوق خود در حال حاضر با مشکلات بسیار زیادی در زمینه مالی مواجه هستیم.»

این در حالی است که به نوشته تسنیم، 27 بهمن‌ماه جاری، آقای «مجید خدابخش» استاندار اردبیل در واکنش به خواسته کارگران معترض ذوب آهن در مقابل ساختمان استانداری، در اظهارنظری عجیب با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن اردبیل یک شرکت خصوصی بوده، خواستار مراجعه کارگران به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شکایت از کارفرما برای احقاق حقوقشان شد!

جمعی از کارگران پیمانی شهرداری بهبهان، شنبه ۷ اسفند ماه، در اعتراض به حجمی شدن شرایط کاری خود در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

«کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان واقع در جنوب شرق استان خوزستان در اعتراض به تبدیل وضعیت شغلی خود از پیمانکاری به حجمی مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.آنان گفته‌اند: «اخیراً مدیریت شهرداری بهبهان با تغییر پیمانکار تأمین نیروی انسانی به پیمانکار حجمی امنیت شغلی کارگران قراردادی و پیمانکاری شاغل در مجموعه شهرداری را تهدید کرده است.»

کارگران معترض شهرداری بهبهان، هدف از انجام این تجمع را «تنها وصول مطالبات قانونی و فراهم شدن امنیت شغلی» دانستند.

هشتم اسفند، گروهی ازکارگران نی‌بُر مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه نیز، در اعتراض به محقق نشدن مطالبات بیمه‌ای خود از سوی کارفرما در محوطه کمپ نی‌برها تجمع کردند. به گفته کارگران، آنان یک‌بار دیگر در سال ۹۳ به این موضوع اعتراض کرده بودند و پس از این ماجرا دولت طی مصوبه‌ای مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه این کارگران اختصاص داد؛ اما تا این لحظه مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات تعیین شده توسط دولت پرداخت شده که نتیجه آن صدور احکام بازنشستگی برای شمار زیادی از کارگران نی‌بر بوده است. از «گچساران» هم خبر می‌رسد که 180کارگر اخراجی شرکت نفت و گاز گچساران، صبح دیروز در مقابل فرمانداری گچساران تجمع کردند. برخی از این کارگران اعلام کردند که تاکنون هیچ مسوول و دستگاهی به حرف‌های ما توجهی نکرده است. آن‌گونه که این کارگران اخراجی معترض گفته‌اند، هر یک از آنان دست‌کم بین ۸ ماه تا یک‌سال در استخدام حراست شرکت نفت و گاز گچساران بوده‌اند و تا امروز هیچ‌یک از مسوولان حراست نفت و گاز گچساران جواب قانع‌کننده‌ای درباره اخراج ناگهانی این ۱۸۰ کارگر و وضعیت مطالبات آنها نداده است. اما کارگران شرق کشور نیز وضعیت مشابهی دارند. «ایلنا» از «طبس» خبر داده است که حدود 50 نفر از کارگران معدن زغال سنگ نگین طبس، صبح دیروز در اعتراض به آنچه پرداخت نشدن معوقات مزدی آنها نامیده می‌شود، مقابل فرمانداری طبس تجمع کردند. برپایه اطلاعاتی که این کارگران در اختیار ایلنا قرار داده‌اند، آنها بابت دستمزد سه‌ماهه آذر، دی و بهمن و نیز عیدی سال 96 طلبکارند.

از قرار معلوم تعداد کارگرانی که مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند، حدود 500 نفر است که در سه منطقه پروده 2، 3 و زون 4 معدن زغال سنگ نگینِ طبس کار می‌کنند.

به گفته آنها بعد از برپایی این تجمع، مسوولان فرمانداری از نمایندگان آنها برای مذاکره دعوت کرده‌اند و در نتیجه این کارگران می‌گویند که به چشم خود دیده‌اند که روسای ادارات کار و صنعت طبس برای شرکت در این جلسه خود را به محل تجمع رسانده‌اند.

در اهواز نیز حدود 60 نفر از کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز برای مطالبه پرداخت حقوق معوقه خود از  صبح یکشنبه در مقابل ساختمان این شرکت تجمع صنفی کردند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع به خبرنگاران گفته است: «ما حدود70 نفر از کارگران واحد عملیات شبکه و قسمت فاضلاب شرکت پیمانکاری وابسته به شرکت آب و فاضلاب اهواز هستیم که عیدی و سنوات 6 ماه دوم سال 94 و حقوق اسفند ماه سال 94 و همچنین حقوق آذر تا بهمن 95 را هنوز طلب داریم.» این البته تنها بخشی از اعتراض‌هایی است که در چند روز اخیر بر میزان و شدت آنها افزوده شده است. تجمع حدود 500 نفری کارگران بازنشسته شرکت‌های «فرنخ» و «ناز نخ» که به گفته نماینده تجمع‌کنندگان در گفت‌وگو با خبرگزاری «صدا وسیما» هریک از آنان بین 50 تا 60 میلیون تومان طلب دارند و از سال 89 پیگیر دریافت مطالباتشان هستند، تجمع روز چهارم اسفند کارگران کاشی اصفهان برای پرداخت معوقات مزدی و البته تجمع چهارروزه و چندصد نفری گروهی از کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه پارسیلون خرم‌آباد مقابل ساختمان استانداری لرستان از جمله این تجمع‌های صنفی است. این در حالی است که رییس‌جمهوری، به تازگی و برای چندمین‌بار، حرف از «عبور از رکود» زده است و در نشست با مجریان انتخابات نیز گفته است: «شرمنده مردم نیستیم.» حالا باید منتظر ماند و دید تدبیر دولت او برای روزهای کم باقیمانده تا عید نوروز و پاسخ به کارگران چه خواهد بود؟