حسام عقبایی در نشست خبری نمایشگاه املاک  و مستغلات و در حاشیه رونمایی از شاخص قیمت مسکن مناطق 22 گانه تهران، اظهار کرد: با توجه به این  که مهمانان خارجی، انبوه سازان، وب سایت و... در نمایشگاه حضور دارند یکی از اهداف ما این است که روش های نوین معاملات مسکن در ایران توسعه یابد تا بتانیم آخرین متدهای معامله مسکن را در کشرمان را بر اساس قوانین و مقررات داخلی بومی سازی کنیم.

وی با بیان این که خروجی این کار باید تسهیل روند معاملات مسکن و افزایش ضریب ایمنی باشد، تصریح کرد: انبوه سازان پروژه های خود را در نمایشگاه عرضه کرده اند و با توجه به فضای رکود بازار اینجا را فرصتی برای فروش تلقی می کنند.

وی ادامه داد: مجموعه های فضای مجازی و و ب سایت ها در نمایشگاه امسال  املاک حضور پررنگی دارند. رویکرد اتحادیه املاک نسبت به استارت آپ ها و آی تی مثبت است چون می توانند در ارتقای شغل مشاور املاک کمک کنند.

وی با بیان این که چالشی با این وب سایت ها نداریم، اظهار کرد: برخی وی سایت ها مشاور املاک نیستند اما پروانه فعالیت در فضای مجازی را دارند و به ارائه خدمات ویژه به مشتریان (مشاوران املاک) می پردازند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به حساسیت نسبت به امنیت معامله در فضای مجازی، گفت: در این راستا اتحادیه مشاوران املاک تعاملات خوبی با فعالان فضای مجازی حوزه املاک و مستغلات دارد.

عقبایی یادآور شد: فضای مجازی را نباید تهدید تلقی کرد، تجربه فضای مجازی در حوزه حمل و نقل را داشته ایم که نسبت به آن گاردهایی گرفته شد. وب سایت هایی که از اتحادیه املاک مجوز دارند فقط خدمات خود را به مشاوران املاک دارای مجوز ارائه می دهند.

وی با اخطار به سایت های غیرقانونی برای خاتمه فعالیت ها گفت: به سایت های دارای مجوز هم توصیه می کنم از جاهای بی نام و نشان آگهی قبول نکنند.

وی با بیان این که آگهی های بی نام و نشان باعث از دست رفتن اعتبار می شود، افزود: سال 92 گفتم مشاوران املاک مجازی در راهند و امرز شاهد روی دادن این اتفاق هستیم  تا دهه آینده بیش از 70 درصد از معاملات مسکن کشور در فضای مجازی صورت می گیرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این که در باار مسکن هر کسی هر قیمتی می خواهد تعیین می کند، گفت: در ایران مالکیت در اسلام محترم است و مردم بر اموال غیرمنقول مسلط هستند، اما با با روش های افزایش تولید و ایجاد رقابت مردم را نسبت به قیمت واقعی ملک خوود مطلع کنیم.

عقبایی با اشاره به این که شاید برخی از جمله مشاوران توهم قیمت داشته باشند یا برخی افراد بخواهند سوداگرانه گام بردارند، گفت:باعث جهش های غیرمتعارف در قیمت ها می شود.

وی با یادآوری این که قیمت مسکن از سال 71 تا 94 حدود 1000 درصد (104 برابر) افزایش یافته است، افزود: باید مراقب باشیم چه کسی و با چه هدفی شاخص های قیمتی را ارائه می دهند  خدای ناکرده رویکرد سووداگرانه نداشته باشند.

وی با اشاره به این که برخی از من می خواهند "در مصاحبه ها اعلام کن مسکن گران می شود تا بازار از رکود خارج شود" اظهار کرد: برخی فئودال ها این را می گویند تا قیمت مسکن گران شود اما بنده نمی توانم چنین کاری را انجام دهم.

رییس اتحادیه مشاران املاک با تاکید بر این که باید واقعیت های بازار مسکن را بگوییم، افزود: به دست اندرکاران بازار مسکن در راستای شفافیت قیمت  ها کمک می کنیم و فعالان این بخش به هیچ عنوان تحت تاثیر ذی نفعان این حوزه قرار نمی گیرند.

عقبایی با بیان این که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در مقایسه با اتحادیه  مشاوران املاک نسبت به بازار مسکن اشراف ندارند در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که بانک مرکزی دیروز از افزایش حدود 7 درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داد آیا این آمار را تایید می کنید،  گفت: شاهد افزایش حجم معاملات در دی و بهمن ماه امسال بودیم و در فاصله 20 روز به پایان سال 95 شاهد افزایش معاملات در تهارن بوده ایم.

وی ادامه داد: این که بخواهیم نظر بانک مرکزی درباره قیمت مسکن رد کنیم در مناقشات اقتصادی کار قشنگی نیست. اما مراجع دولتی اشراف کاملی بر حوزه فعالیت بخش حصوصی ندارند، اما باید نواقص بخش خصوصی را نیز در نظر داشته باشیم.

وی با بیان این که برخی نهادهای دولتی مانند بانک مرکزی در سبد مهمی مانند مسکن آمارهایی را ارائه می دهند، اظهار کرد: افزایش قیمت در بهمن و اسفند را انکار نمی کنم اما حداکثر رشد قیمت بر اساس سامانه املاک  مستغلات در تهران 4 درصد بوده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: در سطح کشور هیچ گونه افزایش قیمتی در بخش مسکن نداشته ایم.