ستار محمودی معاون وزیر نیرو در هشتمین همایش مشترک ایران و آلمان در بخش تأمین آب و تصفیه فاضلاب عنوان کرد: کشور ایران به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک در زمره کشورهایی قرار دارد که به علت مقابله با شرایط طبیعی، از برترین روش های ابداعی برای تأمین آب استفاده کرده است.

 

وی با اشاره به اقدامات ایران جهت دستیابی به آب شرب سالم عنوان کرد: اختراع و ابداع قنات، شیوه های مهندسی برای طراحی و جهت یابی قنات ها، ایجاد پل های آب‌بر، به ویژه ساعت آبی مشارکت در زمینه سرمایه گذاری اقدامات بالقوه ای را انجام داده‌اند و مشارکت انسانی در ایجاد سازه ها نشان از این دارد که ایران به لحاظ وابستگی و نیاز به آب اقدامات نهادینه در دانش نهفته را در کشور دارد.

 

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: در شرایط موجود ایران در زمینه آب و فاضلاب به عنوان کشور پرجمعیت در خاورمیانه به دلیل اهمیتی که برای محیط زیست قائل بوده به عنوان سرلوحه قرار گرفته است.

 

به گفته وی حدود 99/4 درصد جمعیت شهری از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند، همچنین در زمینه تصفیه فاضلاب با توجه به شرایط خاص، سیستم‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب ایجاد شده و همچنین شاخص های فاضلاب در این بخش رشد و توسعه خوبی داشته است.

 

محمودی با بیان اینکه در زمینه آب روستایی گام های خوبی برداشته شده است، افزود: شاخص ها به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته و به مرز 80 درصد رسیده و تلاش‌های گسترده‌ای از طریق به کارگیری دانش وسیع و سرمایه گذاری برای بهداشت جوامع انسانی به کار گرفته شده است.

 

وی در ادامه افزود: این اقدامات به گونه ای بوده که هم اکنون شاخص امید به زندگی نسبت به سال های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 20 سال افزایش یافته است.

 

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به همکاری های دو جانبه ایران و آلمان بیان کرد: پس از تشکیل شرکت های آب و فاضلاب در ایران طی 24 سال گذشته به دنبال یک شریک فکری و علمی، ثابت قدم و با تجربه در راستای تأمین اهداف خود بوده ایم، از این رو آلمان را با توجه به تجارب سال‌های گذشته و همکاری های بی سابقه در توسعه عمرانی در حوزه های مختلف راه آهن و غیره برگزیده‌ایم.

 

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به پیشنهاد اخیر ایران جهت تشکیل دبیرخانه در حوزه آب کشور با همکاری کشور آلمان تصریح کرد: با همکاری های دو جانبه ایران و آلمان علاوه بر نشست های علمی سعی بر این داریم تا امکان حضور پررنگ بخش خصوصی دو کشور را جهت تبادل نظر در دبیرخانه را فراهم کنیم.

 

محمودی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه تأکید کرد: به دلیل برخورداری از منابع انسانی پس از احداث نیروگاه ها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب می توان از آلمان به عنوان شریک مناسب جهت همکاری‌های مولد در این بخش های یاد کرد.

 

قائم مقام وزیر نیرو در پایان بیان کرد: امید است در زمینه سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی بتوان همکاری های گسترده ای را با این کشور داشت و بتوان در راستای حفظ بهداشت و محیط زیست گام های محکمی را برداشت.