هر ساله در آستانه شب عید موضوع تأمین میوه شب عید از جمله مباحث برانگیز در رسانه‌ها است که به تبع مایحتاج خرید مردم و افزایش قیمت‌ها جو روانی نامناسبی در بازار ایجاد می‌کند.

 

امسال سرمازدگی و یخبندان آذرماه بهانه‌ای شد تا برخی افراد فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به واردات و پرکردن جیب‌های خود نمایند.

 

حال نمی‌دانیم علی رغم آنکه مسئولان وزارتخانه موضوع واردات را تایید نمی‌کنند ماجرا به کجا ختم می‌شود؟

 

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت واردات پرتقال اظهار داشت: سرمازدگی اخیر و جوسازی مبنی بر واردات پرتقال از مصر و ترکیه بازار را متشنج کرده است . این درحالی است که ذخایر انبار‌ها برای تأمین میوه شب عید مناسب است.

 

وی افزود: علی رغم آنکه محدودیتی در عرضه پرتقال‌های داخلی جهت تأمین بازار وجود ندارد، اما بحث واردات تن‌ها به سبب عدم ماندگاری میوه جهت عرضه در روزهای پایانی سال مطرح شده است.

 

شادلو با اشاره به تأثیر واردات پرتقال در محصول داخلی گفت: با وجود آنکه عمده مناطق نوار خزری سرمازدگی شدیدی نداشته لذا عرضه پرتقال وارداتی می‌تواند محصولات داخلی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

 

نائب رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: با وجود آنکه واردات میوه جهت تنظیم بازار شب عید امری مهم تلقی می‌شود از این رو سیاست گذاری در این زمینه نباید پشت پرده باشد و باید به صراحت اعلام شود چرا که نگرانی هایی از حیث واردات پرتقال جهت عرضه به بازار میان تولیدکنندگان وجود دارد.