تغییر تزیینات داخلی منزل و رنگ‌آمیزی دیوارها همچنین نظافت نمای بیرونی ساختمان از جمله مواردی است که با نزدیک شدن به سال جدید رونق خاصی به خود می‌گیرد.
 
در این میان رنگ آمیزی ساختمان از جمله کارهایی است که هرچند سال یک بار در منازل مسکونی انجام می‌شود و اشتیاق برای این کار با نزدیک شدن به نوروز شدت بیشتری پیدا می کند.
 
مهمترین مساله در انتخاب رنگ ‌کار و شروع رنگ‌آمیزی ساختمان، قیمت و نوع رنگ انتخابی استفاده شده در این کار است که برای خانوار از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
لازم به ذکر است که تعرفه قیمت نقاشی ساختمان باتوجه به متراژ و نوع رنگ ساختمانی که ازنوع روغنی، پلاستیکی، مولتی کالر و اکریلیک باشد متفاوت است.
 
یکی دیگر از مواردی که در تعیین قیمت رنگ آمیزی ساختمان تاثیرگذار بوده نوع زیرکار دیوارها است که باتوجه به نوع آن که کچ، رنگ و کاغذدیواری باشد متفاوت است که پس از بازدید توسط نقاش ساختمان تعیین می‌شود.
 
همچنین تعرفه قیمت نقاشی آپارتمان در نقاط مختلف شهر متفاوت است و باتوجه به ظرافت کار و نوع رنگ مصرفی درجه بندی می‌شود.
 
در این میان تعرفه قیمت نقاشی ساختمان با رنگ روغنی و مصالح درجه یک برای هرمترمربع 6 هزار تومان تا 8 هزار تومان تعیین شده که این هزینه با درنظرگرفتن رنگ پلاستیک حدود 3 هزار تومان تا 5 هزار تومان تمام می‌شود.
 
لازم به ذکر است که درصورت انتخاب گروه رنگ‌های سلولزی هزینه رنگ‌آمیزی آپارتمان برای هرمترمربع از 5 هزار تومان تا 10 هزار تومان ممکن است متغیر باشد.
 
همچنین در سایت‌های نقاشی ساختمان لحاظ شده که قیمت‌های ثبت شده ممکن است پس از بازدید کارشناسان تغییر کند و پس از بازدید قرارداد با مشتری انعقاد می‌شود.
 
یکی ازمسئولین مؤسسات رنگ‌آمیزی ساختمان که سابقه طولانی در این زمینه داشته با بیان اینکه پس از بازید رایگان از منزل قرارداد با مشتری بسته می‌شود گفت: تعرفه نقاشی ساختمان از ابتدای سال تاکنون تغییر چندانی نداشته است.
 
وی افزود: با توجه به آنکه موارد بسیاری از جمله کاغذ دیواری و تزیینات داخلی در بازار برای نوسازی دیوارهای آپارتمان وجود دارد اما نقاشی آپارتمان با قلم مو از دیرباز در بین مردم طرفداران بسیاری داشته و کم رونق نشده است.
 
این مسئول در موسسه رنگ آمیزی درخصوص نحوه محاسبه رنگ آمیزی آپارتمان اظهار کرد: ابتدا برای درنظرگرفتن دیوارهای ساختمان در هنگام رنگ آمیزی متراژ را به ضریب 4 رسانده سپس در هزینه رنگ باتوجه به نوع آن ضرب می‌شود.
 
وی هزینه رنگ آمیزی یک آپارتمان 100 متری را این گونه بیان کرد: ابتدا 100 متر زیربنا در عدد 4 ضرب می‌شود که رقم 400 متر مربع حاصل می‌شود و پس از آن باتوجه به نظر کارشناس برای تعیین قیمت، در هزینه رنگ‌آمیزی ضرب می‌شود.
 
با این تفاسیر برای رنگ آمیزی یک محیط 100 متری در صورتی که هزینه هر مترمربع باتوجه به نوع و مصالح 6 هزار تومان درنظرگفته شود ابتدا به ضریب 4 رسانده می‌شود که متراژ دیوارها به آن اضافه شود سپس در هزینه رنگ آمیزی ضرب شده و رقم نهایی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین می‌شود.
 
دراین میان برخی از خانوار به جاری رنگ آمیزی ساختمان از کاغذهای دیوار استفاده می‌کنند که برای هر دیوار 4 تا 5 متری به یک رول کاغذ دیواری نیاز است که باتوجه به جنس از متری 15 هزار تومان تا متری 200 هزار تومان متغیر است.
 
در تماس با یکی از موسسات نصب کاغذ دیواری، مسئول فروش هزینه نصب و خرید کاغذ دیواری را این گونه بیان کرد: برای هر دیوار با عرض 5 متر با درنظر گرفتن طول دیوار به 3 رول کاغذ نیاز است و هزینه نصب هر رول 13 هزار تومان تعیین شده است.
 
با درنظر گرفتن حداقل قیمت 15 هزار تومان برای یک دیوار 4 تا 5 متری به حدود 3 رول احتیاج است که هزینه کاغذ دیواری و دستمزد آن برای دیوار با عرض ذکر شده حدود 93 هزار تومان آب می‌خورد که این قیمت با انتخاب کاغذهای خارجی حدود 200 هزار تومان تعیین می‌شود که نهایتا به قیمت 648 هزار تومان می‌رسد.
 
این موسسه هزینه خرید و نصب کاغذ دیواری را برای یک آپارتمان 70 متری با درنظر گرفتن قیمت هر رول 45 هزار تومان حدود یک میلیون تومان اعلام کرد که در این محاسبه اتاق‌های خواب حذف شده و فقط فضای پذیرایی را شامل می‌شود.
 
با این تفاسیر با درنظر گرفتن هزینه رنگ آمیزی آپارتمان‌ها در کنار قیمت نصب و خرید کاغذ دیواری که نسبت به نقاشی آپارتمان به‌ روزتر و زیباتر است این مقایسه برای خانوار مطرح می‌شود که انتخاب کدام مورد برای آنها به صرفه‌تر خواهد بود.