هیئت ایرانی به ریاست امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت که در سفر اخیر بیژن زنگنه را همراهی می‌کند، دیماه امسال در سفری به عراق جزئیات ٢ تفاهم‌نامه برای امضا از سوی وزیران نفت ایران و عراق را نهایی کرده بود.
 
تفاهم‌نامه نخست ٢ کشور درباره همکاری در توسعه میدان‌های مشترک پرویز (نفت‌خانه جنوبی) و خرمشهر (سندباد یا سیبه) و تفاهم نامه دوم در بقیه بخش‌های صنعت نفت از جمله نفت خام، ساخت تجهیزات، صادرات گاز، نوسازی پالایشگاه‌های عراق از سوی بخش خصوصی ایران و آموزش بود.
 
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره صادرات گاز ایران به بغداد پس از آن مذاکرات گفته بود: ایران هم اکنون آماده صادرات گاز به بغداد و این کشور نیز آماده دریافت گاز است. خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد هم اکنون از گاز پر است اما اعتبار اسنادی (ال سی) این طرح هنوز باز نشده و به محض حل مسائل مالی، گاز ایران به بغداد می رود.
 
با توجه به نیاز کشور عراق به گاز طبیعی برای مصارف نیروگاهی، طرح موضوع و مذاکرات قراردادی صادرات گاز ایران به کشور عراق از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در این راستا قرارداد فروش گاز به بغداد در تیرماه سال ۱۳۹۲ در بغداد امضا شد.
 
بر اساس توافق‌های انجام شده مقرر است گاز طبیعی صادراتی از طریق خط لوله ششم سراسری گاز و حدود ۲۲۸ کیلومتر خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت – نفت شهر به استان‌های دیاله و بغداد ارسال و از این طریق گاز مصرفی نیروگاه‌های المنصوریه، االقدس و الصدر تامین شود.
 
مدت قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد ۶ ساله با حداکثر حجم صادراتی ۳۵ میلیون مترمکعب در روز است.