کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علی‌رغم اینکه کاهش 50 درصدی قیمت نفت، کسری بودجه شدیدی را برای آنها رقم زده است اما همچنان از سرمایه‌گذاری میلیارد‌ها  دلاری در  بخش دفاعی و خرید جنگ‌افزار دست بردار نیستند.

بر اساس گزارش «تیل گروپ» یک شرکت تحلیل‌گر دفاعی مستقر در آمریکا گفته است بودجه دفاعی عربستان 82 میلیارد دلار در سال 2016 است که به نظر می‌آید تا سال 2020 با افزایش تدریجی به 87 میلیارد دلار برسد، همچنین کشور امارات متحده عربی 15.1 میلیارد دلار در سال 2016 در بخش دفاعی و خرید جنگ‌افزار بودجه داشت که این رقم در سال 2020 به 17 میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاری در بخش خرید جنگ‌افزار توسط کویت، قطر، عمان و بحرین هم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

ریچارد ابولاسیا قائم مقام تیل‌گروپ گفت: سرمایه‌گذاری در بخش دفاعی به نوعی برای آنها احساس امنیت ملی می‌دهد و آنها این کار را به رغم اینکه قیمت نفت از اوج قیمت خود در سال 2014 به نصف رسید ادامه می‌دهند.

وی افزود: حتی اگر کاهش قیمت نفت وضعیت خرید را برای آنها پیچیده کند آنها همچنان به خریدهای میان مدت و طولانی‌ مدت خود ادامه می دهند.

بر اساس موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم میزان سرمایه‌گذاری بخش دفاعی عربستان و امارات بیشترین سهم از GDP را در جهان دارد و مفهوم آن این است که بیشترین تجارت را برای سازنده‌های نظامی ایجاد کرده‌اند.

بزرگترین قرارداد برای بیش از 60 جت جنگی توسط امارات انجام شده است و گفت‌وگوها با شرکت هواپیمایی فرانسوی و انگلیسی در این زمینه ادامه دارد.

عربستان برنامه خرید F15 را دارد، کویت درخواست 28 بوئینگ F/A18 را داشته و در حالی که 40 هواپیما توسط بحرین درخواست شده است علاوه بر برنامه‌های خرید جنگی کشورهای منطقه به دنبال نوسازی سیستم‌های موشکی و خرید هلیکوپتر،‌ تانک و دیگر جنگ‌افزارها هستند تا اینکه به نوعی امنیت داخلی خود را تقویت کنند.

در این زمینه یک مقام ارشد نظامی اماراتی معتقد است قیمت بالا یا پایین نفت فرقی نمی‌کند سرمایه‌گذاری در بخش دفاعی و امنیتی غیرقابل جایگزینی است و ما در این زمینه نمی‌توانیم مصالحه‌‌ای بکنیم. حدود 1235 شرکت از 57 کشور جهان در اکسپوی جنگ افزارها شرکت می‌کنند.