به نقل از پایگاه خبری «سی ان ان»، «ایلدفنسو گواجاردو» وزیر اقتصاد مکزیک گفت: «مکزیک پیام صریح و شفافی برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دارد و می گوید، سعی نکن که تعرفه وضع کنی در غیر اینصورت ما هم مقابله به مثل می کنیم. »

در همین حال وزیر اقتصاد مکزیک اعلام کرد، از نقطه نظر مکزیک، اعمال تعرفه از سوی آمریکا یک اشتباه بزرگ خواهد بود و این یک گام به عقب محسوب می شود و قدم برداشتن ایالات متحده به سمت جلو در نظر گرفته نمی شود.  

این در حالی است که «دونالد ترامپ» اعلام کرده که برای پرداخت هزینه احداث دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک، تعرفه واردات از مکزیک را ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.  

همچنین رئیس جمهور آمریکا آندسته از شرکت های آمریکایی  که کارخانه در مکزیک دارند یا احداث خواهند کرد را به وضع تعرفه ۳۵ درصدی بر واردات به خاک آمریکا تهدید کرده است.  

البته «گواجاردو» تصریح کرد که مکزیک در صورت اعمال تعرفه های سنگین از سوی آمریکا مجبور به واکنش خواهد بود و این موضوع به اقتصاد دو کشور آسیب می رساند. و اگر اقدامی از سوی یک کشور انجام گیرد، طرف دیگر باید مقابله کند.  

وزیر اقتصاد مکزیک یکی از معماران اصلی پیمان «نفتا» در دهه ۱۹۹۰ میلادی است و اکنون بعنوان مذاکره کننده ارشد مکزیک در پیمان «نفتا» که میان کانادا، مکزیک و آمریکا منعقد شده است به حساب می آید؛ البته «ترامپ» خواهان بازنگری و مذاکره مجدد درباره این پیمان مبتنی بر سیاست های فعلی خود شده است.

بر پایه این گزارش، «گواجاردو» اعلام کرده که پیمان «نفتا» یک معاهده عالی برای سه کشور محسوب می شود و تاکید کرده که هر گونه مذاکره جدید باید در آن منافع مکزیک دیده شود.