عباس آخوندی در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی، به همین جا ختم نمی شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالب را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چند حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد که از جمله آن، حادثه تصادف دو قطار بود که جان عزیز ۴۹ تن از هموطنان گرامی را به دام مرگ کشاند، همچنین حادثه تاسف بار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو در تهران که افزون بر جان باختن ۴ تن از شهروندان، ۱۶ تن از آتش نشانان را به قربانی گرفت و آنها به عنوان شهید خدمت شناخته شدند نیز بر این تلخی افزود؛ آخرین حادثه هم، مرگ راهدار فداکار بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت و بوران، به افتخار شهادت در راه خدمت به ملت ایران نائل آمد.

آخوندی گفت: ضمن آرزوی غفران و عرض تسلیت به خانواده جان باختگان گرامی و همه ملت ایران و نزدیکان آنها و نمایندگان محترم آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور و کوتاهی از سوی دستگاه خودم و شخص خودم پوزش می طلبم. نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاههای ایران اعم از شهر و روستا، در مورد سوانح طبیعی بازاندیشی کرده و تدابیر اتخاد کرد؛ چراکه احتمال وقوع سوانح در زندگی همه هست و مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است.

وی اظهار داشت: از نمایندگان محترمی که رنج استیضاح را متحمل شده، وزارتخانه را رصد کرده و مشکلات آن را بیان کردند، تشکر می کنم. همچنین از تمامی نمایندگان عزیزی که پس از بررسی و تحقیق و تفحص در این مدت که استیضاح تقدیم مجلس شد، از پیگیری منصرف شدند هم، سپاسگزارم. از تمامی نمایندگانی که ارزیابی مثبت از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی چند وجهی وزارتخانه توجه کردند، تقدیر دارم.

آخوندی گفت: استیضاح، حق نمایندگان است، از اینکه در این جایگاه هستم خوشنودم و گلایه ای هم ندارم و با کمال افتخار در خدمت شما هستم و آمادگی دارم هر ابهامی را تبیین کنم. استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، خوشنودم.