نیم نگاهی که در شهر بچرخانی، ساختمان‌های قد علم کرده بر قامت شهر نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، حکایت این آسمان خراش‌ها کمی با مجتمع‌های تجاری که فقط سراغ خرید را در آن‌ها می‌گیری متفاوت است، پدیده‌های نه چندان جدید پایتخت کلکسیونی از خرید و سرگرمی و رستوران و کافی شاپ را با هم دارند تا آدرس هرچه را بخواهی در یکی از طبقات آن پیدا کنی.

 

مجتمع‌های تجاری یا مال‌ها حکایت دو روی سکه را دارد که علاوه بر امکانات رفاهی از مشکلات آن نمی‌توان چشم پوشید و متاسفانه به یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان شمال و غرب پایتخت تبدیل شده است. 

 

*آشفته بازار مال سازی در شمال و غرب پایتخت

 

کلنگ نخستین مال در تهران در حدود ۱۵ سال پیش بر زمین خورد و شمال و غرب پایتخت به جولانگاه ساخت و ساز این مجتمع‌های تجاری چند منظوره تبدیل شد و حالا خبر از اشباع شدن این مناطق از وجود مال‌ها می‌دهند ومشکلات بی شمار آن نیز برای ساکنان سر سام آور شده است.

 

محمدمهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر می‌گوید: مال‌ها در طرح تفصیلی تهران پیش‌بینی نشده بود و تنها پیش شرط احداث آن را منوط به پیوست‌های مطالعاتی مختلف از جمله پیوست ترافیکی و فرهنگی اجتماعی این پروژه‌ها کرده بودند، اما متاسفانه مال‌های ایجاد شده در شهر فاقد هر گونه پیوست است. 

 

محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با انتقاد از جانمایی نامناسب مال‌ها، گفت: مال‌ها باید در فاصله استاندارد از وسایل حمل‌ونقل عمومی تعریف شوند و باید از نظر جا نمایی در نقطه‌ای از شهر احداث شوند که در کسب و کار دیگر اصناف خللی ایجاد نشود، اما در پایتخت شاهد رعایت این قوانین نیستیم که خود باعث ایجاد معضلاتی شده است.

 

* تبدیل شدن اتوبان اصلی تهران به پارکینگ مال

 

رعایت نکردن قوانین و نداشتن پیوست‌های ترافیکی گره اصلی برخی اتوبان‌ها و بزرگراه‌های اصلی تهران شده است. 

 

علی از کسبه اطراف مجتمع تجاری کوروش با گلایه از احداث آن در این بزرگراه می‌گوید: از زمانی که این مجتمع تجاری احداث شده مشکلات ترافیکی این منطقه هم شروع شده و اتوبان شهیدستاری تبدیل به پارکینگ شده و ساکنان هم از معضلات آن در امان نیستند. 

 

یکی از ساکنان جنب مجتمع تجاری با اشاره به کاهش قیمت خانه به دلیل قفل شدن ترافیک مجتمع تجاری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: منزل من نبش کوچه جنب مجتمع است، ولی پلیس راهور به من اجازه ورود به کوچه را نمی‌دهد و باید مسیر جایگزین را انتخاب کنم که دو برابر مسیر فعلی است و به هر جا برای رفع مشکل مراجعه می‌کنیم پاسخ درستی نمی‌گیریم به همین دلیل قیمت خانه به شدت افت کرده و مشتری هم با این مشکلات برای خرید نمی‌آید. 

 

این ترافیک به قدری در پایتخت دردسر ساز شده که حتی یکی از جلسات شورای شهر را هم به خود اختصاص داد، ابوالفضل قناعتی با انتقاد از ترافیک مسیرهای منتهی به مجتمع‌های تجاری در صحن علنی اعلام کرد: ترافیک برای مردم مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده و مردم در عذاب هستند. 

 

*تمام‌ها مال‌ها مجوز دارند

 

پژمان پشمچی‌زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران با رد تمام مشکلات گفت: تمام مال‌ها در تهران مجوز دارند و متاسفانه فرهنگ اشتباه ترافیکی مردم و استفاده از خودرو‌های تک سرنشین عامل اصلی ترافیک در تهران است این در حالی است که معاون توسعه شهری شهرداری بر فقدان مجوز برخی مال‌ها در پایتخت و تعبیه نشدن پارکینگ برای آن‌ها صحه می‌گذارد. 

 

*مسیر ۱۰ دقیقه‌ای را ۴۵ دقیقه در ترافیک هستیم

 

رضا از ساکنان یکی دیگر از مجتمع‌های تجاری در تجریش می‌گوید: قبل از احداث مجتمع فقط ۱۰ دقیقه در مسیر بودیم، اما از زمان احداث آن حدودا ۴۵ دقیقه در ترافیک هستیم. 

 

*بستن خیابان از سوی راهور رفتار تدافعی است

 

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران گلایه‌های شهروندان را منطقی می‌داند و می‌گوید: ما چاره‌ای نداریم که برای روان‌سازی ترافیک برخی از خیابان‌ها را ببندیم و محدودیت ترافیکی اعمال کنیم، این رفتار تدافعی در برابر ترافیک است چرا که زمان احداث مال‌ها در تهران به فکر ظرفیت خیابان‌ها و مشکلات احتمالی آن‌ها نبودند. 

 

*توقف مجوز مال‌ها در شمال و غرب

 

ناصر امانی معاون توسعه شهری شهرداری با پذیرفتن مشکلات بی‌شمار مال‌ها، گفت: سرمایه گذاران به دلیل موقعیت اقتصادی شمال و غرب راغب به احداث بنا در این مناطق هستند، اما این مناطق اشباع شده و دیگر نباید مجوزی صادر شود، براى رفع این مشکل شهرداری تسهیلاتی را برای سرمایه‌گذاران به منظور احداث مال‌ها در دیگر نقاط تهران و به خصوص جنوب شهر و مناطق کم برخوردار در نظر می‌گیرد.

 

مهدی چمران رئیس شورای شهر به توزیع متوازن مجتمع‌های تجاری چند منظوره معتقد است و می‌گوید: اگر در هر منطقه‌ای مال وجود داشته باشد دیگر کسی از شرق یا جنوب به غرب برای خرید نمی‌آید و از سفر‌های درون شهری کاسته می‌شود که خود نقش بسزایی در کاهش ترافیک دارد. 

 

بهتر بود تا حساسیت مجوز برای مال‌ها و نظارت از سوی شورای شهر کمی زودتر اتفاق می‌افتاد تا کمی از دغدغه‌های مردم کاسته شود و رفاه را به طور متوازن در شهر ایجاد می‌کردند تا پایتخت امروز به نقطه بن‌بست نرسد.