بیمه یکی از مولفه های حمایتی حائز اهمیت در نظام اقتصادی و اجتماعی جوامع به شمار می رود که در حوزه ها و ابعاد مختلف،تضمین کننده هزینه های تحمیلی غیر قابل پیش بینی می باشد.

در این میان،حوزه سلامت به عنوان یکی از ارکان اصلی حصول توسعه پایدار،همواره از اولویت های جدی هر جامعه ای محسوب می شود که بروز خلل و نارسایی در آن،باعث پدید آمدن معضلاتی جدی برای جامعه خواهد شد.

در این میان،بیمه حوزه درمان و سلامت یکی از مواردی به شمار می ورد که همواره برای افراد تحت پوشش از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

علیرغم نقش بسیار تاثیرگذار بیمه در عرصه درمانی و اقدامات سازنده ای که تحت عنوان بیمه سلامت در طول سال های گذشته در کشور اجرایی شد،لذا موضوع دیون بیمه ها و بدهی های آنها به مراکز فروش و توزیع دارو یا همان داروخانه ها در طول سالیان اخیر به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است.

انباشت بدهی بیمه ها و افزایش مطالبات داروخانه ها از بیمه ها به لغو برخی قراردادهای بیمه ای میان طرفین(بیمه و داروخانه)منتهی شده که متاسفانه در این میان،متضرر اصلی مردمی هستند که به هر حال در شرایط سخت و دشوار اقتصادی،تنها به بیمه هایی امیدوار هستند که مقرر است در وضعیت اضطرار و بحرانی،حامی آنها محسوب شوند.

چندی پیش،دبیر انجمن دارو سازان ایران ضمن طرح گلایه هایی از نحوه عملکرد بیمه ها،هشدار داد استمرار وضعیت موجود باعث می شود در آینده ای نزدیک،نسخه داروها صرفا با پرداخت پول نقد پیچیده شود.

*اختلاف میان بیمه و داروخانه ها چگونه مرتفع خواهد شد؟

حسین صانعی منفرد،از متخصصان حوزه دارویی و متولی یکی از مراکز توزیع دارو در مرکز تهران،ضمن اشاره به وجود چالش های جدی در عرصه بیمه و توافقات میان داروخانه ها و مراکز اشاره شده(بیمه)اظهار داشت:حیات،بقاء و استمرار فعالیت داروخانه ها منوط به تامین منابع مالی لازم است و یقینا در فقدان چنین پیش نیازی،امکان ادامه فعالیت وجود نخواهد داشت.

وی افزود:در شرایطی که شاهد افزایش متوالی بدهی بیمه ها به داروخانه ها هستیم،به تبع،جبران این موضوع به سادگی میسر نخواهد بود و افزایش دیون بیمه ها به داروخانه،فعالیت مراکز توزیع دارو را نیزتحت الشعاع قرار خواهد داد.

صانعی منفرد گفت:به واقع،شرکت های تولید کننده دارو،پخش کننده و به تبع مراکز توزیع به مثابه حلقه های به هم پیوسته یک زنجیره هستند که در صورت اختلال در روند فعالیت هر یک از این حلقه ها،پس لرزه های چالش ها و نارسایی ها،اتصالات دیگر این زنجیره را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود:بعضا از برخی مراکز پخش عمده دارو نیز شنیده می شود که طلب های آنها نیز از دولت وصول نشده و استمرار این وضعیت می تواند شرایط را برای نیازمندان به دارو آنچنان وخیم سازد که به تبع ساماندهی و عبور از این بحران با هزینه های بسیاری همراه خواهد بود.

*بیماران خاص،با مشکلات خاص

یوسف کامرانی وفا،یکی از فعالان حوزه پخش دارو در استان تهران، عنوان کرد:پوشش بیمه ای برخی از داروها،بخصوص بیماری های خاص بعضا 90 در 100 درصد می باشد که به تبع فروش آزاد داروها،آنها را بامشکلاتی عمیق و عدیده مواجه خواهد ساخت.

وی افزود:بسیاری از مراکز پخش دارو یا توزیع دارو،به ناچار برای استمرار فعالیت های خویش،به دریافت وام و تسهیلات بانکی روی آورده اند که با وضعیت و شرایط موجود،این اقدام نیز به مثابه مُسکِنی زودگذر است که نتیجه ای جز پیچیده تر شدن وضعیت در حوزه مذکور در پی نخواهد داشت.

کامرانی وفا گفت:بیمارهای معمولی نیز در این دایره،مصون از آسیب نخواهند بود و به تبع در صورت استمرار شرایط فعلی،برای یک سرماخوردگی ساده باید هزینه های بسیاری را پرداخت کرد که این امر برای اقشار آسیب پذیر بسیار سخت و دشوار خواهد بود و می طلبد بیش از بحرانی شدن شرایط،نسبت به اتخاذ راهمارهای موثر برای عبور از این وضعیت اقدام شود.

*دولت با تسریع زمانی میانجیگری کند

چندی پیش،رهبر مژدهی آذر،رئیس انجمن دارو سازان ایران،با ارسال نامه ای انتقادی به رئیس جمهور عنوان کرد: دارو سازان جدا از مزد تلاش خود،اصل سرمایه شان را هم به دولت می پردازند و این در شرایطی است که برای وصول شخصی خود،باید شش تا هفت ماه دوندگی کنند که این امر،شرعا و اخلاقا پذیرفته شدنی نیست.

محبوبه انوری،یکی از کارشناسان حوزه بیمه نیز ضمن تایید وجود چالش های مالی بسیار در مسیر فعالیت بیمه ها گفت:متاسفانه میزان ورودی(درآمد)با خروج(هزینه کرد)بیمه ها از تناسب و همخوانی کافی برخوردار نیست و به تبع پس لرزه ها و پیامدهای چنین وضعیتی به تضعیف بینه مالی و اقتصادی بیمه ها منجر می شود.

وی در خاتمه یادآور شد:امید است دولت با ورود و میانجیگری منطقی و قاعده مند،مشکلات این حوزه را مرتفع سازد،در غیر این صورت شاهد عمیق تر شدن بحران موجود و به تبع تحمیل هزینه های سنگینی خواهیم بود  که تاوان آن را بیمارانی خواهند داد که در سایه این اختلاف،دچار ضررهای عمیق مالی و شاید رهاکردن فرآیند درمانی خویش شوند.