وزیر تعاون، همان روزهای اول از وام صد‌میلیونی با سود چهار درصد خبر داد که به سرعت به دست کسبه آسیب‌دیده پلاسکو خواهد رسید. رئیس سازمان تأمین اجتماعی می‌گفت؛ به همه اعم از کارگر و کارفرما، بیمه‌شده و بیمه‌نشده، حداقل چهار ماه بیمه بیکاری می‌دهد. دبیرکل کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌گفت به کسبه پلاسکو وام 300 میلیونی تعلق می‌گیرد تا گوشه‌ای از خسارتی که دیده‌اند، جبران شود و بتوانند دوباره سر پا بایستند. هیأت وزیران هم ‌تصمیماتی درباره جبران خسارت و حمایت از اصناف و کارگران خسارت‌دیده گرفت که مهم‌ترین آنها به این شرح بود:

‌۱- مطالبات بانک‌ها از واحدهای ساختمان پلاسکو به مدت دو سال استمهال و علاوه بر بخشش کلیه ‌جرایم و هزینه دیرکرد، ۵۰درصد سود تسهیلات مذکور توسط بانک‌ها و ۵۰ درصد باقی‌مانده نیز ‌توسط دولت تأمین و پرداخت شود.

۲- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلیه افراد بیکار بیمه‌شده را که قبلا در ساختمان پلاسکو به کار اشتغال داشته‌اند، اعم از اینکه بیمه خویش‌فرما، بیمه‌شده یا در وضعیت بیمه منقطع ‌قرار داشته باشند، به مدت چهار ماه، طبق مقررات و به فوریت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد و ‌ضمنا حقوق ماه دی‌ آنان را در اسرع وقت پرداخت کند.

‌۳- کلیه شاغلانی که دارای بیمه نیستند (اعم از کارگر یا کارفرما) با شناسایی از طریق اتاق اصناف ‌ایران، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مثل بیمه‌شده‌ها به مدت چهار ماه از دی تا ‌فروردین از حداقل دستمزد قانونی و سایر مزایای مربوط به آن برخوردار شوند. ‌

‌۴- بدهی بیمه کارفرمایان ساختمان پلاسکو، پس از بخشیدن کامل جرایم طبق مقررات قانونی توسط ‌سازمان تأمین اجتماعی به مدت پنج سال تقسیط شود.

۵- با توجه به اعلام آمادگی بانک‌ها، به کلیه کارفرمایان واحدهای آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو تا ‌مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود حداکثر ۱۸ درصد پرداخت شود و بازپرداخت ‌تسهیلات مذکور ۴۸ ماهه (یک سال دوره تنفس و ۳۶ ماه دوره بازپرداخت) خواهد بود.

۶- کلیه بدهی‌های مالیاتی مربوط به واحدهای کسبی که در اثر سانحه آتش‌سوزی ساختمان ‌پلاسکو، بیش از ۵۰ درصد اموال آنها از بین رفته است، با معرفی اتاق اصناف ایران تا پایان ‌عملکرد سال ۱۳۹۴ بخشوده شود. همچنین شرکت‌های بیمه مکلف شدند تا پایان بهمن سال ‌جاری نسبت به بررسی خسارت واحدهای بیمه‌شده ساختمان پلاسکو، اقدام و کل خسارت‌های ‌تعهد‌شده را وفق مقررات پرداخت کنند.

هیچ، بعد از 20 روز

حالا حدود 20 روز از حادثه‌ای که تهران را تکان داد و خیلی‌ها را به خاک مصیبت نشاند، می‌گذرد و حرف‌هایی که خسارت‌دیده‌ها می‌زنند، نشان می‌دهد هیچ‌کدام از وعده‌هایی که به آنها داده شده، عملی نشده‌اند.

یکی از آنها که بیشتر از 10 سال سابقه تولید و پخش عمده پوشاک در طبقات بالایی پلاسکو را دارد، در جواب اینکه تا‌به‌حال چه کارهایی برایشان انجام شده، می‌گوید: «هیچ.»

او ادامه می‌دهد: «تنها اتفاق جدید، این بوده که از ما خواسته‌اند برای ثبت و شناسایی گاوصندوق‌هایمان به آگاهی برویم. ما هم رفتیم فرم پر کردیم اما همان جا به ما گفتند که خیلی خوشبین نباشیم. دو تا از گاوصندوق‌های من که به‌طور کلی از بین رفته‌اند و چیزی نمانده که بخواهم شناسایی کنم، بقیه هم معلوم نیست اصلا پیدا بشوند یا نه و اگر هم بشوند، چیزی در آنها باقی مانده باشد. کار دیگری که خودمان انجام داده‌ایم، این است که رفته‌ایم یک جایی را در پاساژ نور دیده‌ایم که اجاره کنیم و حداقل مدتی آنجا دور هم جمع بشویم و کار کنیم؛ همین، هیچ اتفاق دیگری نیفتاده است.»

همان تسهیلات قبلی را هم نمی‌دهند

 

از او درباره وام صدمیلیونی و 300 میلیونی می‌پرسم که می‌گوید: «هیچ‌کدام از اینها عملی نشده است. اصلا به بانک‌ها اعلام نکرده‌اند که مقدمات دادن چنین وامی را آماده کنند. وقتی دولت تصمیم می‌گیرد که بانک‌ها تسهیلاتی ارائه دهند، اول دستورالعملش به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و بعد از آن هم مدت‌ها طول می‌کشد تا بانک‌ها شروع به پرداخت کنند. در این مورد هنوز اصلا دستوری به بانک‌ها داده نشده است که آنها بخواهند کاری کنند. وقتی به برخی نهادها هم مراجعه می‌کنیم، می‌گویند هیچ دستوری برای کاری به آنها داده نشده است؛ بنابراین هیچ خبری از وام نیست. الان اوج کار تولیدی‌ها برای شب عید است. اگر این روزها چیزی به ما نرسد، بعدا می‌شود نوشدارو بعد از مرگ سهراب.»

او از طلبکارهای قدیمی حرف می‌زند که حالا به سرغش آمده‌اند: «حتی کسانی که چند سال پیش چک‌های ما را از این و آن در بازار خریده بودند با شنیدن اینکه ما قرار است وام آن‌چنانی بگیریم، چک‌ها را برگشت می‌زنند و پول طلب می‌کنند و آقایان مسئول آن‌قدر جلوی دوربین وعده و وعید داده‌اند که طلبکارها باور نمی‌کنند چیزی به دست ما نرسیده و بعید است که درنهایت هم برسد؛ حتی بانک‌ها همان اعتباراتی را که هر سال معمولا به ما می‌دادند، دیگر نمی‌دهند. رؤسای شعبه‌هایی که ما با آنها کار می‌کردیم، حالا که به سراغشان می‌رویم، می‌گویند چون آخر سال بوده، بانک مرکزی اعتبارات را بسته است. مگر ما بچه‌ایم؟ هر سال تا 15 اسفند هم اعتبارات باز بود و ما تسهیلات می‌گرفتیم، حالا که فهمیده‌اند ما زمین خورده‌ایم و ممکن است، پولشان در خطر باشد به همان تسهیلاتی که هر سال می‌گرفتیم به ما نمی‌دهند. این انصاف نیست که جلوی دوربین حرف از کمک بزنند و بعد در عمل از این هم بیشتر به ما ظلم کنند.»

از کمک خبری نیست

یکی از کاسبان پلاسکو که جانباز 60 درصد هم هست، درباره وضعیت وعده‌هایی که به آنها داده شده بود، می‌گوید: «تا این لحظه هیچ کاری برای ما نشده است. به‌جای اینکه با ما حرف بزنند و برایمان کاری کنند، ترجیح می‌دهند با تلویزیون حرف بزنند و وعده‌ها را آنجا ردیف کرده و بعد به ما که می‌رسند، بگویند داریم بررسی می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «اول گفتند وام صد میلیونی با سود چهار درصد می‌دهیم. من همان موقع گفتم، اینها حرف حسابی نیست اما بالاخره مسئولان باید به شیوه‌ای جو را کنترل می‌کردند. همان‌طور که حدس می‌زدم، شد. بعد گفتند وام 300 میلیونی می‌دهیم با سود 18 درصد؛ حالا هم از هیچ‌کدام خبری نبوده، حتی از وعده‌هایی که درباره مکان‌یابی داده بودند هم خبری نیست. کارگرهای ما هم هنوز هیچ پولی نگرفته‌اند. می‌گویند از آخر برج شروع می‌کنیم به حقوق‌دادن به کارگرها اما من خیلی بعید می‌دانم که این اتفاق هم بیفتد.»