نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96 در برنامه تیتر امشب گفت: این کمیسیون در روز گذشته با سه شیفت کاری برای بررسی و مصوبات بودجه به بحث و گفتگو پرداخته است و چگونگی منابع درآمدها و بودجه پیشنهادی دولت را بررسی و تحلیل و در نهایت تصویب کرده است.

رحیم زارع گفت: در بودجه پیشنهادی دولت دو منبع مالی نفت و مالیات بعنوان مهمترین منابع مالی در نظر گرفته شده است. او به تصویب 1400 میلیارد تومان در حوزه ساماندهی ورزش و جوانان اشاره کرد.

زارع با اشاره به بازنشست 40 هزار نفر درآموزش و پرورش افزود: در بودجه 96 توجه به کسری بودجه آموزش و پرورش، حق التدریس های معوقه معلمان پرداخت خواهد شد.

رحیم زارع گفت: قیمت نفت در لایحه و کمیسیون تلفیق 55 دلار در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: منابع مالی حاصل از فروش نفت 36 در صد بودجه را تشکیل می دهد.

زارع ، از دیگر مصوبات کمیسیون به دریافت مالیات اشاره کرد و گفت: با حقوق 1 میلیون و پانصد هزار تومان کارکنان از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی گفت: رکود کشور ما بیش از سه سال طول کشیده است که تا کنون برای سایر کشورها بیش از سه سال نبوده است.

زارع در مورد تکیه اقتصاد و بودجه کشور بر اقتصاد مبتنی بر نفت اشاره کرد و گفت: در این بودجه نیز تکیه بر خام فروش نفت است.

رحیم زارع  به در آمدهای اختصاصی در بودجه اشاره کرد و گفت: به دولت اجازه داده شد اوراق اسلامی منتشر کند. در جلسه امروز در خصوص فروش خدمت سربازی از 10 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان بررسی شد. براساس مصوبه کمیسیون در بندهای درآمدی سهم بودجه کشور از درآمدهای نفتی در سال 96 صد هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شد.

وی افزود: همچنین براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 96، دولت مجاز شد از محل افزایش 5 درصدی فرآورده های نفتی تا سقف 15 هزار میلیارد ریال صرف توسعه زیرساخت های صنعت نفت کند، این به معنای افزایش قیمت فرآورده های نفتی در سال 96 نیست.

زارع افزود: مصوب شد شرکت نفت معادل ریالی 4 میلیون تن تا سقف 30 هزار میلیارد ریال را برای بنیاد مسکن و آسفالت مدارس و همچنین موارد مشخص در قانون اختصاص دهد.

رحیم زارع همچنین از اجازه به دولت در قالب لایحه بودجه 96 برای تامین 50 میلیارد دلار فاینانس خبر داد و گفت: در بحث درآمدی لایحه بودجه 96 به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تعدادی از وزارتخانه ها اجازه انتشار اوراق مشارکت تا سقف صد هزار میلیارد ریال داده شده است.

وی افزود: دولت اجازه دارد در سال 96 تا 200 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، شهرداری ها نیز 50 هزار میلیارد ریال مجاز به انتشار اوراق مشارکت هستند.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96  گفت: همچنین مقرر شد بخشی از مطالبات پیمانکاران و طلبکاران از دولت از طریق اوراق مشارکت تامین شود.

وی در ادامه گفت: مقرر شد در سال 96 در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی 30 درصد درآمد حاصل از صادرات نفت به صندوق توسعه ملی، 14،5 درصد برای شرکت نفت و شرکت های وابسته، 3 درصد برای مناطق نفت خیز و کمتر توسعه یافته تخصیص یابد و از آنچه باقی می ماند صد هزار میلیارد ریال در بودجه کل کشور تزریق و مازاد آن به ذخیره ارزی وارد شود.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه 96 درخصوص هزینه معافیت های سربازی برای افرادی که 8 سال غیبت داشته اند افزود: این هزینه برای افراد زیر دیپلم دارای مدرک زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان، کاردانی 20 میلیون، کارشناسی 25 میلیون، ارشد 30 میلیون، دکتری پزشکی 35 میلیون، دکتری غیرپزشکی 40 و پزشکان متخصصان 50 میلیون تومان در سال آینده خواهد بود.

زارع گفت: اگر کسی بیش از 8 سال غیبت داشته باشد مبالغ ذکرشده برای هر سال غیبت 10 درصد افزایش می یابد.

لاهوتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: موضوع حق التدریسی ها و منابع درآمدی آنها در سال گذشته هم مورد بحث بوده است که وزارت آموزش و پرورش از افراد بازنشسته استفاده می کرد و امروز اتفاق خوبی افتاد و آن هم  این بود که 3700 میلیارد تومان به درآمد دولت به بخش آموزش و پرورش اضافه کردیم و به دنبال تکمیل بخش مطالبات کارکنان آموزش و پرورش و حق التدریسی ها هستیم.

وی افزود: مطابق برنامه ها قرار شد دولت 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر کند و در بودجه نرخ ارز 3300 و  قیمت نفت هم 55 دلار پیش بینی شده است و دولت در بند ج تبصره 1 قانون بودجه آورده است که اگر به درآمد 116 هزار میلیارد تومان نرسید بتواند از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

لاهوتی گفت: در برنامه ششم توسعه هم این اجازه به دولت داده شده است تا در مواقعی که نیاز شد و به درآمدهای پیش بینی شده نرسید از حساب ذخیره ارزی برداشت کند و به اعتقاد بنده این کار صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه نفت و مالیات دو منبع مهم درآمدی دولت اند گفت: نفت باید به عنوان یک سرمایه ملی حفظ شود و دولت نباید از پول آن برای هزینه اش استفاده کند همچنین پول نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود تا بتوان از آن برای توسعه و پیشرفت کشور بهره برد.

لاهوتی با اشاره آزمایشی بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: عمر این قانون به پایان رسیده و  مجلس تا پایان سال 96 آنرا تمدید کرده است و مصوبه جدید مجلس در جهت رفع نگرانی هموطنان به موضوع دریافت مالیات بر ارزش افزوده از محصول نهایی و یکبار می پردازد.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا از مصرف کننده دریافت می شود و این ایراد بر سازمان امور مالیاتی وارد است که از یک محصول چندین بار مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند که بعد از اجرای این مصوبه دیگر این چنین نخواهد بود.