پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در 9 ماهه نخست امسال بیش از حدود 400 باند قاچاق کالا توسط نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات کشف و متلاشی شد.

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: تاکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بویژه در سال‌های 94 و 95 بر مبارزه با قاچاق کالا و همچنین ظرفیتی که قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد کرده، همکاری و همگرایی در دستگاه‌های متولی به وجود آورد. 

وی افزود: در ابتدای تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نیمه دوم سال 92 مخالفت‌هایی از سوی برخی وزارتخانه‌ها مطرح شد، اما چندی بعد همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پای کار مبارزه با قاچاق آمدند و در چارچوب این قانون عمل کردند.

وی اضافه کرد: چنین شرایطی باعث شد در یک دوره دو ساله اجرای قانون، حجم قاچاق کشور را تا ده میلیارد دلار کاهش دهد که دستاورد بسیار ارزشمندی است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان ساخت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز جدی خود را مبارزه با قاچاق کلان و سازمان یافته در مبادی مرزها، جاده‌ها و انبارها قرار داد.

خورشیدی افزود: از این‌رو، مقابله با قاچاق هم رشد فزاینده گرفت به‌طوری ‌که کشف قاچاق از 1200 میلیارد تومان در سال 92 به بیش از 7000 میلیارد تومان در 9 ماهه امسال رسید. در 9 ماهه نخست امسال بیش از حدود 400 باند قاچاق کالا توسط نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات کشف و متلاشی شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه تمرکز اصلی مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی، جاده‌ها و انبارها بوده است گفت: در راستای مردمی کردن مقابله با قاچاق کالا و ارز، یکی از اولویت‌ها این بود که از ظرفیت‌ اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف استفاده شود. 

خورشیدی افزود: در نیمه نخست امسال با اتاق اصناف توافق شد که بازرس‌هایی از خود اتحادیه‌ها منصوب شوند و به مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه بپردازند. عملکرد چهار ماهه این اقدامات، نشان‌دهنده موفقیت این طرح است.

وی اضافه کرد: بازرسان اتحادیه‌ها و اتاق اصناف با کمترین اصطکاک با آحاد مردم و صاحبان صنوف، دستاوردی را در امر مبارزه کسب کرده و امروز شاهد این موضوع هستیم که سطح عرضه به نحو مناسبی از کالای قاچاق، پالایش شده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: اکنون عرضه کالای قاچاق به صورت علنی وجود ندارد، اما در گذشته شرایط به گونه دیگری بود و کالاهای غیرقانونی توسط واحدهای صنفی کالای قاچاق عرضه می‌شد. 

خورشیدی افزود: در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار واحد صنفی توزیعی در کشور وجود دارد بنابراین استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها و اتاق اصناف می‌تواند به مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه،کمک شایانی داشته باشد.