بازار کفش داخلی حدود دو سالی است که با رکود دست و پنج نرم می کند، کاهش نقدینگی واحد های تولیدی، قبضه بازار با محصولات چینی و کاهش قدرت خرید مردم  به کسادی این بازار دامن زده است.

شرایط موجود در این بازار موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان میزان تولیدات خود را کاهش داده و یا زیر بار سنگین بدیهی ها طاقت نیاورده به سمت تعطیلی سوق پیدا کنند.

شاهد رکود این بازار موج کسادی حاکم بر بازار کفشِ باغ سپهسالار است، یکی از کسبه های این راسته که به تولید و پخش کفش زنانه در بازار مشغول است در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در شش ماه اخیر به سبب کاهش درآمد توان پرداخت عمده هزینه های تولید را نداشته ایم، لذا دست از تولید برای فصل جدید کشیده ایم.

وی در ادامه افزود: از دلایل عمده این کسادی بازار می‌توان به کاهش قدرت خرید خانوار و واردات بی رویه محصولات ارزان قیمت و بی کیفیت خارجی اشاره کرد که راه نفس را بر تولیدکنندگان بسته است، در حالی که عمده تولیدات کشور با بهره گیری از مواد اولیه با کیفیت توان تامین نیاز داخلی را خواهند داشت.

* کاهش 40 درصدی تولیدات داخلی

یک تولیدکننده ی کفش چرم دست دوز مردانه با سابقه ی 13 سال نیزاز تعدیل تعدادی کارگران خود به سبب شرایط اقتصادی موجود حکایت کرد و گفت: مسئولان آماری را مبنی بر کاهش تورم و افزایش نقدینگی منتشر کرده اند در حالیکه هزینه های بالای بخش تولید همچنان به قوت خود باقی است.

وی همچنین بیان کرد: فروش دستگاه ها، تعدیل نیرو، تعطیلی کارگاه های تولیدی و یا ادامه کار با حداقل ظرفیت شیوه هایی است که تولید کنندگان برای مقابله با وضعیت کسادی بازار بکار گرفته‌اند.

این تولیدکننده فعال از کاهش حدود 40 درصدی حجم تولیدات داخلی خبر داد.

وی از تاثیر بهره گیری تولیدکنندگان از مواد اولیه خارجی بر روند قیمت گذاری تولیدات اینطور گفت که عمده مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز در تولیدات داخلی از  محصولات وارداتی تامین می شود، از این رو به صرفه نبودن هزینه های گزاف تولید کالای باکیفیت تولیدکنندگان را ملزم به واردات محصول می کند.

گفتنی است حدود 40 درصد از تولیدات داخلی از نخ و یراق آلات کشورهای خارجی بهره گرفته اند. 

* هزینه بالای تولید پای محصول بی کیفیت را به بازار باز کرد

یکی دیگر از تولیدکنندگان با تجربه کفش چرم مردانه در این راستا تصریح کرد: تولیدات نخ، بند و یراق آلات داخلی از استاندارد مناسبی برای استفاده در تولیدات با کیفیت برخوردار نیستند به همین عمده تولیدکنندگان داخلی اقدام به واردات این محصولات برای تولید می کنند.

این تولیدکننده فعال کفش چرم مردانه با اشاره به برخی کالاهای بی کیفیت داخلی که موجب کاهش اطمینان مردم نسیت به تولید داخلی می شود، گفت: بخش انبوهی از این تولیدات به کارگاه های زیر پله ای که برای بقا در بازار و پرداخت بدهی های خود بصورت موقتی دست به تولید زده اند مربوط می شود و اگر  وضعیت فعلی همچنان ادامه پیدا کند بر میزان این تولیدات به جهت افزایش هزینه های تولید و کاهش قدرت خرید مردم افزوده خواهد شد.

یک تولیدکننده کفش زنانه که حدود 18 سال در این بخش فعال است، اظهار داشت: حمایت دولت از تولیدکنندگان فعال که در صورت تحقق موجب اشتغال زایی، رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه ملی خواهد شد.

*صنعت کفش ایران نیازمند واردات ماشین آلات مدرن

علیرضا جباریان فام رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در ارتباط با وضعیت فعلی بازار گفت: کسادی صنعت کفش کشور از اواخر سال 92 آغاز و هرروز بر شدت آن  افزود شد و عمده تولیدکنندگان و کسبه این بخش را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه افزود: کاهش نقدینگی تولیدکنندگان که متاثر از وضعیت رکود بازار است، سبب بروز مشکلاتی در گردش مالی و افزایش بدهی ها شده است.

جباریان فام همچنین با اشاره به کاهش حدود 40 درصدی تولیدکنندگان اظهار کرد: عمده کارخانجات با 30 درصد ظرفیت نیرو به فعالیتشان ادامه می دهند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان امیدواری نسبت به آینده بازار در ادامه تصریح کرد: تحریم های اقتصادی در بخش تولید به سبب کمبود ماشین آلات صنعتی مدرن مشکلاتی را بهمراه داشته، اما در ماه های اخیر با برخی شرکت های اروپایی برای واردات دستگاه های مدرن قراردادهایی منعقد شده است.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با تاکید بر لزوم ایجاد رشته طراحی و تولید کفش در هنرستان ها و مراکز  آموزش عالی کشور بیان کرد: بخش عمده ای از تولیدات داخلی از اصول علمی بهره نگرفته اند و به صورت تجربی دست به تولید کفش می زنند لذا در راستای ایجاد این رشته تحصیلی با برخی مسئولان مذاکراتی صورت گرفته است.