حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره اینکه کارگران بدون بیمه  پلاسکو بیمه بیکاری دریافت نمی کنند گفت: مطابق ماده 96 قانون کار وزارت کار باید به صورت مستمر از واحدهای تولیدی بازدید کند.

 وی ادامه داد: تکلیف و وظیفه قانونی اداره بازرسی وزارت کار  بازرسی از مشاغل موجود در ساختمان های مختلف است. بدیهی است که بیمه کارگران فقط یکی از مولفه هایی است که بایستی در این بازرسی مورد توجه قرار گیرد؛ تنها در این بازرسی هاست که مشخص می شود ماده 148 قانون کار اجرا نشده و کارفرما مرتکب خلاف شده و کارگران را بیمه نکرده است.

حبیبی در ادامه به ماده 92 قانون نظام صنفی اشاره کرد و گفت: براساس این ماده قانونی، در صورت شکایت هر کدام از افراد شاغل، باید به نظر بازرسی مراجعه و در نهایت، کارفرما مجبور شود که حق بیمه را پرداخت کند.

 این فعال کارگری با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات بیمه ای کارگران با بازرسی ها حل می شود گفت: طبق ماده 96 قانون کار، در ارتباط با ساختمان پلاسکو، تخلف صورت گرفته توسط وزارت کار، روشن و مبرهن است؛ چرا که یا بازرسی انجام نشده یا ناقص انجام شده است.

بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که حال تکلیف کارگرانی که بیمه نبوده اند چه می شود؛ گفت: در راستای ماده 92 قانون نظام صنفی در حال حاضر همه کارگرانی که بیمه نبوده اند بایستی طرح شکایت کنند؛ حالا باید بازرسان به همه این شکایات رسیدگی کنند و در نهایت پرونده همه این کارگران باید عطف به ماسبق شود و بیمه شوند.

حبیبی با اشاره به اینکه در کارگاه های زیر 10 نفر معمولاً تخلفاتی از سوی کارفرما صورت می گیرد اظهار داشت: یکی از دلایل عمده قصور کارفرمایان ضعف در بازرسی ها است. در پی بروز این حادثه مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که کارگران نباید متضرر شوند.