عبدالناصر همتی در نشست خبری ضمن تشریح آخرین اخبار از پرداخت خسارت حادثه پلاسکو گفت: براساس آخرین خبرها مشخص شده 14 شرکت بیمه ای در این حادثه درگیر بوده اند.

وی افزود: 210 واحد در ساختمان پلاسکو بیمه بوده اند که با این حساب 35 درصد مغازه‌های پلاسکو بیمه نامه داشته‌اند.

رئیس کل بیمه مرکزی 49 میلیارد تومان از خسارات وارد شده به حادثه پلاسکو را دارای بیمه نامه اعلام کرد و گفت: طی همین مدت 9 میلیارد تومان از خسارات واردشده توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده است.

همتی همچنین از پوشش‌های لازم و مصوب بیمه آتش نشانان خبر داد و گفت: آتش نشانان بیمه‌های عمر، حادثه تکمیلی و مسئولیت داشتند که تمام آنها به خانواده‌ جانباختگان پرداخت خواهد شد.

وی درباره اجباری شدن بیمه آتش سوزی در اصناف گفت: بیمه نامه آتش سوزی اختیاری است، حتی بیمه زلزله نیز در پوشش اختیاری قرار دارد ولی ما (صنعت بیمه) در لایحه جدید قانون بیمه شخص ثالث پیشنهاد اجباری شدن بیمه را دادیم ولی ظاهرا شورای نگهبان با این موضوع مخالفت کرده است، چرا که می‌گویند این نوع بیمه نامه اختیاری است.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: ماهیتا نمی‌توان بیمه آتش سوزی را اجباری کرد ولی در مجتمع‌های تجاری و اداری که افراد زیادی در آن فعالیت می‌کنند باید مدیران مجتمع ها و صاحبان مغازه‌ها و واحدهای تجاری هزینه حق بیمه را دریافت و این واحدها را بیمه کنند.

همتی از طرح جدید بیمه مرکزی در همین ارتباط خبر داد و گفت: تا پایان ماه با تصویب لایحه‌ای تمام مجتمع‌های تجاری و اداری را ملزم خواهیم کرد تا بیمه‌نامه‌های آتش سوزی و حوادث را برای واحدهای خود دریافت کنند؛ البته این موضوع به دولت پیشنهاد داده می‌شود تا دولت تصویب کند. ضمن آنکه شورای شهر نیز طرح‌های مشابهی در این زمینه دارد. 

وی تأکید کرد: در حادثه پلاسکو از طرف هیئت مدیره بیمه نامه‌ای خریداری نشد و تمام 210 واحدی که بیمه نام آتش سوزی دریافت کردند شخصا نسبت به خرید این بیمه نامه اقدام کرده بودند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه گفته می‌شود مالک ساختمان پلاسکو یعنی بنیاد مستضعفان باید تمام ساختمان را بیمه می کرد گفت: پاسخ به این سوال را باید افراد حقوقدان بدهند بنده وارد مسائل حقوق نمی‌شوم.

خبر بد برای صاحبان خودروهای گران قیمت

همتی همچنین در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی براینکه برخی حقوقدانان طرح جدید بیمه مرکزی مبنی بر تعیین حداکثر برای پرداخت خسارت سوانح رانندگی با خودروهای گران قیمت را اجرایی نمی‌دانند و معتقدند صاحبان این خودروها می‌توانند با یک شکایت قضایی کل مبلغ شکایت را از مقصر حادثه دریافت کنند آیا این درست، گفت: به استناد بررسی‌های حقوقی بیمه مرکزی این طرح را اعلام کرده چرا که براساس قانون شرکت‌های بیمه و مقصران حادثه در برخورد با خودروهای گران قیمت هیچ مسئولیتی بالاتر از یک سقف مشخص ندارند، طبق قانون بیشتر از نصف دیه بابت خسارت به خودروهای گران قیمت نباید پرداخت نشود.

وی اضافه کرد: هم اکنون نصف دیه 126 میلیون تومان است بنابراین نه شرکت بیمه و نه مقصر حادثه با خودروهای گران قیمت مسئولیتی بالاتر از این رقم ندارند از همین رو صاحبان خودروهیا گران قیمت هم نمی‌توانند شکایت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: فرضا یک ماشین 500 میلیونی که کاپوت آن 40 میلیون تومان ارزش دارد و خسارت دیده بیشتر از 10 میلیون تومان در یک حادثه نمی‌تواند بیشتر از مقصر دریافت کند

همتی به صاحبان خودروهای گران‌قیمت پیشنهاد کرد که بیمه نامه بدنه بخرند که در هنگام سوانح رانندگی از آن استفاده کنند در غیر این صورت باید کل مبلغ خسارت را خودشان پرداخت کنند.