حمایت از تولید داخلی همواره مورد توجه وزیر جهاد کشاورزی بوده است به طوری که وی در اولین نشست خود با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران سنگ خود را با آنها واکند و اظهار داشت: «واردات هم باید طوری تعرفه‌گذاری شود که تولید داخل تحت تاثیر منفی قرار نگیرد.»

بر این اساس حمایت از تولید داخلی همواره مورد توجه حجتی بوده است و حتی درمواقعی نیز این حمایت باعث گرانی کالا به ضرر مصرف کننده نهایی یعنی مردم  شده بود وی دست از حمایت نکشید و انتقاد ها را به جان خرید.

بنابراین گزارش اما هیئت وزیران در جلسه 95/10/25 به پیشنهاد "معاونت اجرایی رئیس جمهور" تعرفه واردات 8 کالای اساسی و حساس شامل برنج سفید و قهوه‌ای، کره، گوشت قرمز گوسفندی ، لپه ، لوبیای قرمز د، لوبیای چیتی ، لوبیای چشم بلبلی و موز را بدون در نظر گرفتن لزوم حمایت از تولید داخل 5 تا 50 درصد کاهش داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: برخی می‌خواهند به‌سادگی دروازه‌های خود را به روی کشورهای دیگر بازکنیم

در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، هیئت وزیران با این کار زمینه "باز شدن دروازه واردت کالاهای اساسی" به کشور را در حالی فراهم آورد که در بخش تولید همواره سخن از فشار به جهاد کشاورزی برای باز کردن دورازه های واردات به کشور سخن به میان می آمد.

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هیئت نمایندگان در اتاق بازرگانی ایران  درباره نظام واردات محصولات کشاورزی  به کشور گفت:« محصولات کشاورزی پشت مر‌زهاست و برای واردات آن به وی فشار می‌آورند.»

طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفتگو با تسنیم در 22 دی سال جاری با بیان اینکه عده‌ای بر طبل واردات می‌کوبند گفت: آمریکا و همه کشورها از تولید کنندگان محصولات کشاورزی خود حمایت می‌کنند، چرا برخی می‌خواهند ما به‌سادگی دروازه‌های خود را به روی کشورهای دیگر بازکنیم؟

علی اکبر مهر فرد قائم مقام بازرگانی وزیر جهادکشاورزی در  18 مرداد سال جاری در این باره گفت:عده‌ای به دنبال آلوده کردن فضای واردات محصولات کشاورزی هستند و می‌خواهند به ما فشار بیاورند اما ما نمی گذاریم در حق محصولات کشاورزی اجحاف شود، نهایت کار آن است که بنده را عوض کنند و من به میز خود نچسبیده ام.

براساس مصوبه اخیرهیئت وزیران، نرخ تعرفه واردات انواع برنج سفید و قهوه‌ای از حقوق ورودی 32 درصد به 5 درصد، کره از 20 درصد به 5 درصد، گوشت قرمز گوسفندی از 26 درصد به 5 درصد، لپه از 15 درصد به 10 درصد، لوبیای قرمز از 10 درصد به 5 درصد، لوبیای چیتی از 32 درصد به 5 درصد، لوبیای چشم بلبلی از 55 درصد به 5 درصد و موز از 26 درصد به 5 درصد کاهش یافت.

مرور طرح های خوداتکایی محصولاتی که تعرفه واردات آنها کاهش یافته است

در مطلب ذیل برخی از اظهارت و برنامه های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای خود اتکایی و خوکفایی محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی و کالاهای اساسی را مرور می کنیم که با این مصوبه اخیر هیئت دولت تحت شعاع قرار گرفته اند.

کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در 03 مرداد سال جاری  میزان حبوبات مورد نیاز کشور 750 هزار تن است اعلام کرد و اظهار داشت: برای تولید 764 هزار تن حبوبات تا پایان برنامه ششم توسعه در قالب طرح افزایش ضریب خوداتکایی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است.

وی همچنین در گفتگوی دیگر درباره بالابردن ضریب خود اتکایی برنج خبرداد واظهار داشت : این طرح را وزارت جهاد کشاورزی تهیه کرده و در طول برنامه های ششم و هفتم توسعه اجرایی می شود و قرار است ضریب خوداتکایی ایران در تامین برنج از محل تولید داخلی را در افق سال 1404 به 65 درصد برساند.

حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی نیز از خود اتکایی تولید گوش قرمز در فروردین ماه سال گذشته این طور سخت گفت: «در حال حاضر مقدار کمی گوشت قرمز وارد می شود که با توجه به توان داخلی می توان در سال های آینده به خوداتکایی در تولید و صادرات این محصول رسید هرچند اکنون در این مسیر قرار داریم».

وی همچنین در آبان ماه سال جاری در باره تولید کرده در کشور گفت : «تعرفه واردات کره سال گذشته برای حمایت از تولید داخل، تغییر کرده و درحال حاضر این عدد به حدود 15 درصد رسیده است که این می‌تواند به اقتصادی شدن تولید برای دامداران کمک کند تا آنان تشویق شوند کیفیت شیر تولیدی خود را افزایش دهند.»

بنابراین گزارش وزارت جهاد کشاورزی  در سال جاری ورود موز را مشروط به صادرات سیب درختی کرده  بوده و تعرفه واردات  موز را نیز به 26 درصد رسانده بود.

بر این اساس برای حمایت از تولیدات داخلی مقرر شد؛ «اگر به ازای واردات هرکیلوگرم موز یک و نیم کیلوگرم سیب درختی صادر شود، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی یک کیلوگرم موز 5 درصد تعیین می‌شود.»

بر این اساس باید منتظر ماند و دید که طرح بازار در برابر بازار وزارت جهاد کشاورزی با این مصوبه اخیر دولت چه سرنوشتی خواهد داشت .

بنابراین گزارش در مصوبه اخیر هیئت دولت آمده است، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت باید میزان ثبت سفارش واردات برنج تا پایان سال را کنترل کرده و اقدامات لازم را به عمل آورد تا از ورود غیرمتعارف این محصول به کشور خودداری شود.

بر اساس نامه اسحاق جهانگیری به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، معاونت اجرایی و بانک مرکزی این تصویب‌نامه از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراست.