علی فاضلی درباره احتمال افزایش قیمت البسه مردانه در شب عید با توجه به حادثه تخریب ساختمان پلاسکو اظهار کرد: در حال بررسی آن هستیم که چه‌میزان پوشاک در این مکان تولید و چه‌میزان ذخیره شده است.

وی افزود: بعد از انجام بررسی‌ها درصورتی که کمبودی برای البسه مورد نیاز شب عید احساس شود در مدت باقی‌مانده آن را از جایی دیگر تأمین می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: بر این اساس می‌توان اذعان  داشت که مشکلی برای تأمین پوشاک شب عید نخواهیم داشت زیرا سایر تولیدی‌های ما مشکلی ندارد و اکنون در حال تولید هستند.

وی تصریح کرد: حادثه پلاسکو فاجعه تلخی به‌حساب می‌آید که بیشتر از اهمیت بیکار شدن و آسیب دیدن تعدادی از واحدهای تولیدی جان انسان‌های شریفی است که در کسوت آتش‌نشان از بین رفته که این ضایعه جبران‌ناپذیر است اما در مسائل مالی با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد مشکلات برطرف می‌شود.

حتماً دولت خسارت کسبه پلاسکو را به‌نوعی جبران می‌کند

فاضلی گفت: این اطمینان را دارم که دولت در این زمینه کمک خواهد کرد تا این خسارت (کسبه پلاسکو) به‌نوعی جبران شود.

فاضلی همچنین اظهار کرد: میزان خسارت کالاهای این پاساژ براساس برآورد اولیه‌ای که از اتحادیه‌های پوشاک و اتحادیه کالای کشباف و اتحادیه پیراهن‌دوزان و اتحادیه لوازم ورزشی داشته‌ایم بیش از هزار میلیارد تومان است. برای میزان دقیق خسارات باید منتظر اتمام کمک رسانی و آوار برداری باشیم.

بنابراین گزارش، پلاسکو اولین ساختمان بلند تهران است که  در سال 1342 در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و فردوسی تهران ساخته شده بود که روز پنج‌شنبه هفته قبل (30 دی ماه 1395) آتش گرفت و بعد از آن ساختمان فروریخت.

600 واحد صنفی در این مرکز خرید قدیمی حضور داشتند که اکثر آنها تولید کننده و تنها دو طبقه اول آن فروشنده بودند اما بسیاری از این واحدها بیمه نداشتند.

ساختمان پلاسکو فاقد لوله‌کشی گاز بوده و کسبه این ساختمان برای گرم کردن واحدهای تجاری خود از سوخت‌های دیگر استفاده می‌کردند.

عملیات آواربرداری از ساختمان پلاسکو با ورود به سومین روز از حادثه ادامه دارد و عده‌ای از هم‌وطنان جان خود را در این رخداد از دست دادند.

تعهد بیمه برای ساختمان پلاسکو کمتر از 40میلیارد تومان

بنابراین گزارش «عبدالناصر همتی» رئیس کل بیمه مرکزی شامگاه روز گذشته  با صدور اطلاعیه‌ای اظهار داشت: ایمنی و مدیریت ریسک ساختمان پلاسکو مشکل جدی داشته است، متأسفانه کسبه نیز علی‌رغم بازاریابی‌های معمول و مداوم شبکه فروش صنعت بیمه کشور، حاضر به بیمه نمودن کامل اموال و دارایی خود نشده‌اند.

طبق گزارش همکاران من در شرکت‌های بیمه، صرفاً حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بوده‌اند که بعضاً به‌دلیل پایین اعلام کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش‌های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیونی بوده‌اند که جمعاً از سوی شرکت‌های بیمه کمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده است.