سید رحمت الله اکرمی گفت: مزایای این روش این است که دیگر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند با وجود کسر مالیات و بیمه از حقوق افراد، آن را به دستگاه‌های مربوطه نپردازند.

 

خزانه دار کل کشور با بیان اینکه تحولاتی بنیادینی در خزانه‌داری کشور در شرف وقوع است، ادامه داد: اکنون در حال اجرای برنامه‌های متعددی هستیم که انجام پروسه‌های پرداخت در خزانه‌داری کشور را کوتاه و الکترونیکی کنیم.

 

معاون نظارت مالی و خزانه‌دار کل کشور گفت : در ایران حدود ۹۵۰ هزار کارمند آموزش و پرورش داریم و ماه‌های گذشته روال به این صورت بود که ذیحساب آموزش و پرورش سی دی مربوط به دریافتی‌های کارکنان این سازمان را برای ما می‌آورد و فرایند مربوطه در خزانه‌داری و سازمان مدیریت طی و پس از آن به بانک مربوطه ارجاع داده می‌شد تا واریزها صورت بگیرد.

 

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: از مزایای چنین برنامه‌ای این است که ابتدا جلوی رسوب پول گرفته شود و وقتی قرار باشد پول از خزانه به بانک مربوطه منتقل و از آنجا به حساب افراد واریز شود، مدتی طول می‌کشد در حالی‌ که اگر به صورت مستقیم طی شود زمان کمتری صرف خواهد شد.

همچنین دیگر مزیت این اقدام این است که خزانه‌داری کشور می‌تواند نقدینگی باقی‌مانده را به درستی مدیریت کرد.

 

اکرمی افزود: در گذشته این مشکل وجود داشت که پرداخت حقوق کارمندان به صورت جدا جدا انجام می‌شد و در غیر سیستمی‌ها این امکان وجود داشت که مثلا اگر دستگاهی به ما مراجعه می‌کرد و ۱۰۰ واحد از ما تخصیص می‌گرفت، ۸۰ واحد آن را پرداخت می کرد و باقی را نگه می‌داشت که مثلا حق بیمه یا مالیات را با وجود دریافت از خزانه و کسر از حقوق افراد پرداخت نکند، ولی در شرایط جدید پرداخت‌ها مستقیم از سوی خزانه انجام خواهد شد و امکان چنین اقداماتی برای دستگاه‌ها وجود ندارد.

 

اکرمی اظهار داشت : این شیوه درباره تمام دستگاه‌هایی که حقوق‌هایشان به صورت شخصی پرداخت می‌شود ، اعمال خواهد شد. البته یکسری دیگر از دستگاه‌ها هستند که حقوق آنها را ما پرداخت نمی‌کنیم، مثلا حقوق افراد نظامی و انتظامی که حقوقشان به صورت شخصی پرداخت نمی‌شود، بلکه حقوق‌ها به حساب ارتش واریز و ارتش خود به حساب افراد واریز می‌کند؛ به جز این موارد تقریبا تا اوایل سال آینده حقوق هر کارمندی به نام شخص او مستقیم از بانک مرکزی به حساب بانکی اش واریز می‌شود.

 

اکرمی گفت : البته این پروژه یک بخش کوچکی از پروژه نوسازی خزانه در ایران بوده که در دستور کار است و تلاش می کنیم فرایندها کاملا الکترونیک شود مثلا مسئول بودجه دانشگاه تهران از محلی که مستقر است بتواند درخواست خود را به ما اعلام کند و ما نیز بتوانیم به صورت الکترونیک ، مدیریت و کنترل کنیم و در صورت اعلام سازمان برنامه و بودجه مبالغ درخواست شده را پرداخت کنیم نه اینکه هر بار مسئول بودجه هر دستگاهی مجبور باشد به خزانه مراجعه کند، اگر بتوانیم جلوی ورود و خروج به خزانه را بگیریم به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم، ابتدا اینکه جلوی فساد را گرفته‌ایم و همچنین معطلی‌ها کم می شود و انجام امور پرداخت حقوق کشور با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.