امروز صبح و در پی کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر، بهای جهانی نفت در بورس‌های آسیا افزایش یافت. خوشبینی تحلیلگران در خصوص پایبندی اعضای اوپک به توافق ماه نوامبر در خصوص کاهش سطح تولیدات نیز یکی دیگر از علل افزایش بهای طلای سیاه عنوان می‌شود.

امروز صبح بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 19 سنت افزایش به 55 دلار و 64 سنت رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) نیز با 17 سنت افزایش، 52 دلار و 54 سنت معامله شد.

به گفته تحلیلگران، کاهش ارزش دلار، هزینه خرید نفت را برای مشتریان کاهش می‌دهد و آن‌ها را به خرید طلای سیاه ترغیب می‌کند. دلار در روزهای اخیر 2.5 درصد از ارزش خود را در برابر مجموعه‌ای از چندین ارز معتبر از دست داده است. همچنین به باور کارشناسان، رخدادهای مرتبط با تحلیف روز جمعه دونالد ترامپ می‌تواند بر ارزش دلار و بهای جهانی نفت تأثیرگذار باشد.

این در حالی است که وجود ابهامات در خصوص سیاست‌های مالی دونالد ترامپ و نگرانی‌ها درباره پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، بهای جهانی طلا را نیز افزایش داد. بهای هر انس طلا با 0.4 افزایش و با عبور از مرز مهم 1200 دلار، به 1202 دلار رسید.

قرار است ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا سخنرانی کند. گفته می‌شود وی از مردم خواهد خواست تلخی همه‌پرسی برگزیت را فراموش کنند؛ رخدادی که – به باور تحلیلگران – آغاز دشوار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قلمداد می‌شود.