محمد خدابخشی گفت: یکی از تغییرات مهم برنامه ششم نسبت به پنج برنامه قبلی این است که کمیسیون تلفیق برای تحقق این برنامه یک ضمانت اجرایی در نظر گرفته است.
 
وی افزود، بر همین اساس کمیسیون تلفیق، ماده 142 را برای حصول اطمینان از اجرایی شدن مواد مختلفِ برنامه ششم  لحاظ کرد.
 
خدابخشی ادامه داد، بنابراین تمام دستگاههای اجرایی مکلف‌اند بر اساس شاخصهای کلیدی عملکرد گزارش عملکرد خود را مطابق  با هدف گذاری که در برنامه انجام شده است به صورت مستمر به مجلس گزارش بدهند.
 
عضو کمیسیون تلفیق تاکید کرد، آسیب شناسی که از برنامه‌های قبلی انجام شده، مشخص می‌کرد یکی از دلایل ناکامی  تحقق برنامه‌ها نظارت ناکافی مجلس بوده است.
 
خدابخشی تاکید کرد، از آنجا که نظارت و پایاش جزء چرخه برنامه‌ریزی می‌باشد، برای رفع این نقیصه در نظام برنامه ریزی کشور ماده 142 در برنامه ششم گنجانده شده و بر اساس آن دولت مکلف شده در بازه‌های سه و شش ماهه گزارش عملکرد خود از اجرای  برنامه را به مجلس ارائه کند.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: برهمین مبنا وظیفه‌ای نیز برای دیوان محاسبات برای نظارتِ برنامه‌ای بر اجرای قوانینی مثل بودجه‌های سالیانه تعیین شد.
 
وی افزود، با توجه به اینکه بودجه برشی یک ساله از برنامه توسعه  است، از این به بعد نظارت برنامه از دیوان محاسبات  مطالبه خواهد شد.
 
خدابخشی با بیان اینکه این موضوع اجرا و تحقق برنامه را تضمین می‌کند، گفت: ما امیدوار هستیم که  با جایگزین کردن نظارت سیستمی به جای نظارت  سنتی برنامه ششم  بهتر از برنامه‌های قبلی اجرا شود و درصد تحقق اهداف بالاتر از برنامه پنجم باشد.