منصور معظمی صبح امروز در سمینار آخرین دستاوردهای طراحی و مهندسی در صنعت کشتی‌سازی، اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف ۱۴۰۴ نیاز به ۳۷ میلیارد دلار سرمایه است که این رقم بسیار واقع‌بینانه تعیین شده و باید گفت که توان تامین داخلی آن بدون بهره‌گیری از سرمایه‌ خارجی وجود ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به جزئیات نیازهای تعیین شده برای اهداف بلندمدت صنعت کشتیرانی، تشریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تا حدود ۱۰ سال دیگر ایران نیاز به ۱۲۳ فروند شناور در حوزه انرژی، ۱۳۴ شناور تجاری، ۲۳۸ شناور صیادی، ۶۸۰ شناور ارائه‌کننده خدمات دریایی و ۴۴۷ شناور کوچک که اعتبار مورد نیاز برای تامین این موارد به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

اعتبار لازم برای توسعه دریایی در برنامه ششم دیده نشده

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این‌که نیازهای تعیین شده در زمان برنامه ۲۰ ساله برای حوزه دریا نه تنها آرزو نیست بلکه نیاز است، گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه سهم دریا و صنایع دریایی به‌طور مناسب دیده نشده است و طرحی جهت اصلاح آن به مجلس ارائه شده است تا با بررسی که بر روی برنامه ششم صورت می‌گیرد این خلا برای تامین منابع لازم صنایع دریایی پر شود.

کره ۵۰ نفر متخصصان ایرانی را آموزش می‌دهد

معظمی بعد از عقد قرارداد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت هیوندای کره در رابطه با ساخت کشتی که متعلق به سال ۲۰۰۸ بود، گفت: قرار بر این شد که لیستی از تجهیزات ساخت کشتی که در داخل تولید می‌شود برای پیمانکار کره‌ای ارسال شده و در صورتی که در رنج استانداردهای جهانی قرار داشت در پروژه ساخت کشتی‌ها به کار روند.

وی افزود: همچنین در حوزه آموزش قرار شد تا ۵۰ نفر از متخصصان ایرانی به کره بروند و در حوزه های مختلف بخصوص طراحی توسط هیوندای مورد آموزش قرار گیرند.

در ادامه با بیان اراده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران براین است که از حداکثر توان ممکن برای تقویت تولید داخلی استفاده شود، افزود: نمی‌شود کشتی که ۳۰ ماهه باید ساخته شود ساخت آن ۱۲۰ ماه به طول بینجامد که اگر خود را به جای بنگاهدارانی که سفارش کشتی می‌دهند متوجه می‌شویم که آنها نیز از این روند متضرر می‌شوند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین با اشاره به فاصله‌ای که میان تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود دارد، اظهار کرد: بعد از تفاهم با سه‌جانبه میان شرکت نفت‌کش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شرکتی با مشارکت این سه تشکیل خواهد شد که در نهایت این شرکت نیز اقدام به تشکیل یک کنسرسیوم با شرکت «دوو» کره خواهد داشت تا همکاری‌ها در حوزه آموزش، ساخت و طراحی کشتی صورت پذیرد و ما امیدواریم این شرکت تا پایان ماه ژانویه میلادی شروع به فعالیت کند.

همچنین در این سمینار تفاهم‌نامه‌ای در حوزه طراحی و مهندسی کشتی‌های مختلف در سایزهای متفاوت بین مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) و شرکت نپتون آلمان به امضاء رسید.