بحث جایگزینی طرح مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر مدت هاست که بر سر زبان ها افتاده، اما زمان اجرای آن از سالی به سال دیگر موکول می شود.

در تازه ترین اخبار معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن از اجرای طرح مسکن اجتماعی درسال ۹۶ خبر داده است و البته این امر را منوط به تصویب هیات دولت دانسته است.

دراین طرح قرار است تا فضا و امکاناتی برای ساخت ارائه و تمامی دستگاههای علاقه مند، که خانواده های کم درآمد را تحت پوشش دارند از جمله کمیته امداد حضرت امام، خیرین مسکن ساز و بهزیستی به ساخت واحدهای اجاره ای کمک کنند.

براین اساس سازندگان و شرکت‌های ساختمانی دارای زمین و انبوه‌سازان فاقد زمین ، در صورتی که تمایل به ساخت مسکن اجاره‌ای با شرایط مدنظر دولت داشته باشند تسهیلات یارانه ای دریافت و به ساخت مسکن استیجاری، اقدام می کنند.

در این طرح بیان شده که برخی از افرادی که جزء دهک های درامدی پایین و دارای زمین هستند و مشکل هزینه های ساخت و ساز دارند خیرین به کمک آنان بیایند تا مشکل زمین حل و با کمک تسهیلات ارزان قیمت صاحب خانه شوند.

حسین وکیلی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اجرای طرح مسکن اجتماعی گامی مثبت در جهت خانه دار شدن جوانان و اقشار کم درآمد کشور است .

وی افزود: برخلاف مسکن مهر در این طرح متقاضی ملزم به پرداخت عمده سرمایه نیست، به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مسکن ضمن تاکید بر اینکه دولت با همکاری بخش خصوصی باید اقدام به انبوه سازی برای اجرای این طرح کند، اظهار داشت: مطالبات بخش خصوصی از طرح مسکن مهر موجب شده تا سرمایه گذاران رغبتی برای ورود به پروژه مسکن اجتماعی نداشته باشند و به همین دلیل روند اجرایی آن به کندی پیشروی می کند.

 وی در ادامه تصریح کرد: توان خرید مسکن در بین خانوار به سبب رکود اقتصادی کاهش پیدا کرده و متقاضیان به مسکن اجاره ای تمایل دارند، از این رو طرح مذکور حلال بسیاری از مشکلات خواهد بود.

پی ریزی ضعیف دولت در مسکن

مراد علی واهبی کارشناس مسکن و شهرسازی نیز در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت عمده سرمایه کشور را در حوزه مسکن بی نتیجه صرف می کند.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر طرح مسکن اجتماعی مانند مسکن مهر در حومه شهر اجرایی شود به موفقیت چندانی دست پیدا نمی کند.

واهبی تصریح کرد: درصورتی که این طرح در مناطق بافت فرسوده اجرا شود علاوه بر استقبال متقاضیان، موجبات رونق بازار مسکن را فراهم کند.

 این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: دولت برای عملیاتی کردن طرح مسکن استیجاری می تواند از صاحبان املاک فرسوده که توان نوسازی ندارند، کمک بخواهد.

توسعه شهرک ها ادامه دار خواهد بود

علی نعمت چهاردولی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه این طرح نگاه ویژه ای به قشر ضعیف جامعه دارد، اظهار داشت: شهرک های حومه کلان شهرها به سرعت در حال توسعه هستند و دولت باید با ایجاد زیرساخت های ارتباطی این بخش ها نسبت به اجرای پروژه های عمرانی این طرح اقدام کند.

وی ادامه داد:اگر عمران و نوسازی بافت فرسوده بطور مستمر در دستور کار دولت قرار گیرد این طرح مشکل اقشار کم درآمد را تحت پوشش قرار می دهد.

چهاردولی تصریح کرد: برای بهبود روند اجرای این طرح، دولت باید بخش خصوصی را وارد گود کند و خود با مکان یابی و ایجاد مناطق مناسب برای ساخت مسکن ،نظارت دقیق و منظم نسبت به فرآیند ساخت راه را برای دستیابی به نتیجه مطلوب هموار سازد.

این کارشناس مسکن در پایان گفت: برای پیشگیری از ایجاد مشکل در روند اجرای طرح از اقدامات شتاب زده باید جلوگیری به عمل آید.

براساس پیش مصوبه طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به ۷۰ متر می‌رسد.