حدود یکسال از تاریخ اعلام توافق با ایرباس برای خرید 114 فروند هواپیما توسط وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد. دیماه سال گذشته بود که عباس آخوندی از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید 114 هواپیما برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفته بود: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست اول تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در دو بخش بحث کرده‌ایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه در گام نخست برای 114 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

وی نیمه‌ها بهمن پارسال در یک برنامه زنده تلویزیونی وعده 20 روزه را برای امضای قرارداد نهایی خرید 118 فروند ایرباس داد و افزود:‌پیش قرارداد خرید 118 هواپیمای ایرباس به ارزش 10.5 میلیارد دلار امضا شد که این اقدام گامی بزرگ در جهت تحول ناوگان هوایی کشور است. پیش قراردادهایی که به تنظیم و امضاء رسیده توسط هما صورت گرفت و تأمین بیشتر هواپیما بعد از این باید توسط شرکت های خصوصی انجام پذیرد. پس‌ از امضای پیش قرارداد باید مراحل قانونی طی شود، دو طرف 20 روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.

این در حالی بود که مدیرعامل هما یک روز بعد از اظهارات آخوندی از تامین فاینانس هواپیماهای ایرباس توسط بانک‌های اروپایی خبر داد و گفت: ایرباس و بانک‌های اروپایی برای تامین فاینانس این خرید تعهد داده‌اند.

پرورش با بیان این‌که هواپیماهای ایرباس طی هشت سال تحویل  ایران می‌شود، یادآور شد:‌5 تا 8 فروند از هواپیماهای نو خریداری شده از ایرباس طی ماه‌های باقیمانده از سال 2016 میلادی تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

حدود 45 روز پس از وعده آخوندی قائم مقام وی در امور بین‌الملل با اعلام اینکه پیش‌پرداخت ایران برای 118 فروند ایرباس 50میلیون دلار است از آغاز مذاکره با بوئینگ برای خرید هواپیما خبر داد و گفت: مذاکره برای امضای قرارداد نهایی با ایرباس نیز آغاز شده است.

فخریه کاشان در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکره برای عقد قرارداد خرید 118 فروند ایرباس آغاز شده است، اظهار کرد: مقرر شد 20 روز پس از امضای تفاهم‌نامه خرید 118 فروند ایرباس، مذاکرات برای عقد قرارداد نهایی آغاز شود که این گونه شده است. هم‌اکنون در حال مذاکرات قراردادی قرار داریم و باید پیش‌پرداخت‌های این ایرباس‌ها آماده شود. در پیش‌پرداخت‌ها یک حق رزرو داریم که برای هر هواپیما فرق می‌کند، بعضی از هواپیماها 150 هزار دلار، برخی 200 هزار دلار و شماری از هواپیماها 400 هزار دلار است.

اواخر اسفندماه سال 94 وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن قرارداد ایرباس در بهار سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس در سفر رییس جمهوری به امضا رسید و قرارداد نهایی آن فصل اول 95 منعقد می‌شود.

 اواسط فروردین ماه امسال بخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس خردادماه امسال نهایی می‌شود، می‌توانیم قرارداد خرید 118 فروند ایرباس را اردیبهشت 95  نهایی کنیم، اما در مذاکرات با ایرباس دست بالا را گرفته‌ایم و هر شرایطی را قبول نمی‌کنیم و تحت فشار نخواهیم بود.

اوایل مردادماه امسال وزیر راه از پیشرفت مذاکرات مثبت با مسئولان ایرباس خبر داد و گفت:‌ تا امروز بیش از 10 هیئت در رده‌های ارشد به مذاکراتی برای مباحث مهمی همچون تنظیم قرارداد دریافت قطعات داخلی، موتوری، خدمات پس از فروش و امکانات رفاهی داخل هواپیماهای مورد معامله از ایرباس در حال مذاکره بوده و هستند که احتمال می‌رود 3 یا 4 هفته آینده نتایج این مذاکرات قطعی شود.

آخوندی نیمه مردادماه وعده‌ای مشروط را برای ورود هواپیماهای ایرباس داد: اواخر پاییز امسال در صورتی که مجوزهای لازم از سوی اوفک صادر شود، اولین سری از هواپیماهای ایرباس وارد کشور می‌شود.

اواخر شهریور ماه سال جاری سخنگوی ایرباس  از صدور 2 مجوز توسط دولت آمریکا برای فروش مجموعاً 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران خبر داد. این در حالی است که با وجود صدور مجوز مورد نظر وزیر راه و شهرسازی، وعده آخوندی برای ورود هواپیما در اواخر پاییز نیز به سرنوشت وعده‌های بی سرانجام قبلی وی دچار شد. به نظر می‌رسد مشکلات پشت‌پرده‌ای در این رابطه وجود دارد که برخلاف تمام شعارها در خصوص اطلاع‌رسانی شفاف، از دید مردم پنهان نگاه داشته شده است.