پوری حسینی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح مصوبه اخیر شورای عالی اصل 44 قانون اساسی که در 15 آبان امسال به تصویب رسیده پرداخت و گفت: برای ساماندهی سهام عدالت به چند مولفه نیاز است که یکی از آنها این مصوبه است که البته از یکسال پیش درخواست آن اعلام شده و در این مدت پس از صرف وقت در کمیسیونهای مختلف، این مصوبه به تصویب و ابلاغ شورای عالی اصل 44 رسید.

رد انتخاباتی بودن آزادسازی سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که موضوعاتی از جمله همزمانی آزادسازی سهام عدالت با برگزاری انتخابات مطرح است افزود: این اظهارات به هیچ وجه قابل قبول نیست، چرا که اولین موصوبه در خصوص طرح سهام عدالت در سال 85 تولید و ابلاغ شده است که بر اساس آن سهام عدالت در صورتی به مشمولین داده می شود که پس از 10 سال، اقساط این سهام از محل آن پرداخت و با پایان این مهلت آزادسازی سهام عدالت انجام شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس پایان مهلت آزادسازی سهام عدلت سال 94 است که با توجه به این که مقداری از اقساط سهامداران عدالت بابت سهامشان باقی مانده است و از سوی دیگر مجامع عمومی شرکتها نیز در تیرماه 95 برگزار می شود تا شرکتها سود تقسیمی خود را اعلام کنند، بنابراین آزادسازی سهام عدالت تا پایان سال 94 امکان نداشته است.

پوری حسینی ادامه داد: همچنین طبق قانون تجارت پس از برگزاری مجامع شرکتها و تقسیم سود، به بنگاهها 8 ماه فرصت داده می شود تا سود تقسیمی خود را میان سهامداران تقسیم کنند که در عمل آزاد سازی سهام عدالت تا پایان سال 95 امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اذعان داشت: بنابراین باید تا پایان اسفند 95 سازمان خصوصی سازی صبر و تحمل کند تا میزان سود تقسیمی شرکتها و واریز آن به حساب دولت مشخص شود تا بر اساس آن اقدام به آزادسازی سهام عدالت کند.

مشمولین از سال 96 سود نقدی می گیرند

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به این که مدت 10 سال تقسیم سود و پرداخت اقساط سهام عدالت در پایان امسال پایان می یابد، از سال 96 عملا نیازی به دریافت سود از شرکتها و واریز آن بابت اقساط سهام عدالت به خزانه دولت نیست و از سال آینده سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: بر این اساس همزمانی این اتفاقات با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده اتفاقی بوده است. بعلاوه این که ما تنها مجری قانون هستیم و اگر قانونگذار بگوید سال آینده سهام عدالت آزادسازی شود در این زمینه اقدام می کنیم و یا هر تصمیم دیگری بگیرد تابع آن هستیم.

مشمولین به روش علمی سهام عدالت نگرفتند

وی در ادامه در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی اصل 44 قانون اساسی گفت: در تبصره یک این مصوبه آمده است کلیه افراد ثبت‌نام شده تا پایان سال 1394، مشمولان نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و سازمان خصوصی‌سازی ضمن انجام فرآیند لازم برای قطعیت سهامداری آنها، موظف است نسبت به تنظیم و ارایه صورتحساب تسویه اقساط به این مشمولان، پس از پایان دوره اقساط اقدام نماید.

پوری حسینی افزود: بر این اساس باید گفت مشمولین طرح سهام عدالت افراد ایرانی مقیم کشور هستند که شامل 6 دهک درآمدی می شوند و آنچه از سال 85 تا 94 باید انجام می دادیم بر روش علمی بود که بر اساس دهک های درآمدی این مشمولین شناسایی شدند و به دو دهک اول نیز تا 50 درصد برای پرداخت اقساط تخفیف داده شده است.

وی اضافه کرد: کاری که در طول سالهای قبل در این رابطه انجام شده است شناسایی علمی دهک ها نبوده و بر اساس دهک های جمعیتی اقدام به شناسایی مشمولین در این سالها کرده ایم که در مجموع بر این اساس 49 میلیون نفر سهامدار عدالت شدند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: حال این پرسش پیش می آید که برخی از کارمندان دولت و بازنشستگان با توجه به شرایط مالی شان آیا جزو دهک های کم درآمد جامعه هستند و باید سهام عدالت می گرفتند یا نه؟ بنابراین با توجه به این که شناسایی مشمولین بر اساس دهک های جمعیتی صورت گرفته است نباید خصوصی سازی را که مجری قانون است محکوم به این موضوع کنیم که کار شناسایی مشمولیمن سهام عدالت را به خوبی انجام نداده است.

اگر عملی سهام می دادیم، برخی مشمول نمی شدند

پوری حسینی ادامه داد: البته این نکته را قبول داریم که اگر کار شناسایی مشمولین سهام عدالت به صورت علمی انجام می شد نباید بخشی از جامعه سهام عدالت می گرفتند. با این وجود بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی اصل 44 قانون اساسی شخصی که تاکنون ثبت نام کرده و برگه سهام عدالت را گرفته است از نظر این سازمان سهامدار قطعی عدالت است.

ثبت نام جدید سهام عدالت انجام می شود

وی افزود: البته ممکن است عده ای نیز مشمول واقعی سهام عدالت باشند که سهام نگرفته و جامانده از سهام عدالتند که بر اساس این مصوبه، سازمان خصوصی سازی می تواند این موضوع را بررسی کند و اگر مشمول جدیدی شرایط گرفتن سهام عدالت را دارد این موضوع را به مراجع ذیصلاح پیشنهاد بدهد و بر اساس این مصوبه راه برای شناسایی مشمولین جدید و اعطای سهام عدالت به افراد جدید بسته نیست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: بر این اساس از میان 31 میلیون نفر ایرانی که سهام عدالت ندارند و ثبت نامی از آنها به عمل نیامده است هم بر اساس مصوبه اخیر شوارای عالی اصل 44 می توان بررسی و شناسایی برای اعای سهام عدالت صورت گیرد.

خصوصی سازی مسئول آزادسازی سهام عدالت شد

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید گفت در ابتدا و بر اساس قانون، مجری طرح سهام عدالت مشخص نبود تا جایی که بخشی از کارها از جمله جمع کردن سود سهام عدالت با کانون سهامداران عدالت بود و در ادامه چون سازوکار اجرای طرح سهام عدالت با ماهیت فعالیت سازمان خصوصی سازی نزدیک بود، بر اساس مصوبات قانونی و در دولت یازدهم مسئولیت جمع آوری سود سهام عدالت و نیز اقدامات مربوط به آن به سازمان خصوصی سازی محول شد.

پوری حسینی در خصوص اجرای مراحل مختلف آزاد سازی عدالت نیز گفت: یکی از موضوعات مورد بحث این بود که چه سازمانی متولی آزادسازی سهام عدالت در کشور باشد و در شورای عالی اصل 44 این موضوع طرح و به تصویب رسید تا این کار به سازمان خصوصی سازی محول شود.

سهام عدالت مشمولین پس گرفته نمی شود

رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در تبصره دو مصوبه اخیر شورای اصل 44 در خصوص این که کسانی که پیش تر و بسته به شرایط زمان، ثبت نام مشمول سهام عدالت بوده اند و حالا شرایط آنها تغییر کرده است آیا باید سهام عدالت بگیرند یا نه نیز موضوعاتی مطرح شده است. به عنوان مثال زمانی که فردی در کمیته امداد و سازمان بهزیستی بوده و مشمول سهام عدالت شده و برگه این سهام را نیز گرفته است، حالا که موضوع آزادسازی پیش آمده شرایطش تغییر کرده باز هم آیا می تواند سهامدار عدالت باشد یا نه نیز تصمیماتی گرفته شده است.

وی گفت: بر این اساس قرار شد دهک های سه تا شش سهام عدالت که پیش تر ثبت نام کرده و سهام عدالت خود را گرفته اند، شرایط شان کماکمان پابرجا بماند و تنها کسانی که جزو دو دهک اول و دوم هستند(که مشمول 50 درصد تخفیف در پرداخت اقساط می شوند)، در صورتی که شرایطشان در زمان آزادسازی سهام عدالت تغییر کرده باشد دیگر از تخفیف برخوردار نخواهند بود.

سهام اموات به بازماندگان می رسد

پوری حسینی در خصوص افرادی که سهام عدالت دارند و در زمان آزادسازی فوت کرده باشند نیز گفت: سهام عدالت این افراد نیز محفوظ باقی می ماند و به وراث می رسد.

پرداخت سود به خزانه فقط تا پایان امسال

وی همچنین تصریح کرد: همه شرکتهای سرمایه پذیر در سال 85 وارد سبد سهام عدالت نشده اند به مرور شرکتهای مختلفی در سالهای بعد از آغاز طرح، وارد این گردونه شده اند؛ بنابراین اگر قرار بود از زمان ورود هر شرکتی به سبد سهام عدالت 10 سال از پرداخت سودش بگذرد باید 7 سال دیگر منتظر بمانیم تا سهام عدالت آزاد شود و به همین جهت تصمیم گرفتیم تا اگر حتی شرکتی 3 یا 4 دوره مالی سود به خزانه دولت واریز کرده، تا سال 95 تقسیم سود مجموعه شرکتها به خزانه دولت پایان می یابد.

شهریور 96، زمان واریز نقدی بقیه اقساط توسط مشمولین

پوری حسینی در خصوص تبصره 4 مصوبه شورای اصل 44 نیز گفت: بر اساس این مصوبه با اتمام پرداخت سود تقسیمی شرکتها به خزانه تا نیمه سال 96، شش ماه به مشمولین فرصت داده می شود تا در صورت تمایل اقدام به واریز بقیه اقساط خود اقدام کنند تا در زمان آزاسازی کل سهام عدالتشان آزاد شود و اگر هم تمایل به این کار نداشته باشند تنها آن بخش از سهام عدالت مشمولین که اقساط آن پرداخته شده، قابل آزادسازی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از بندهای مهم این مصوبه موضوع مربوط جریمه 23 درصدی برخی از شرکتهای سرمایه پذیر از جمله مپنا، پالایش نفت بندرعبارس و دخانیات است که سود خود را به موقع پرداخت نکرده اند و بر این اساس مقرر شد اگر تا پایان سال 93 این دسته از شرکتها اقدام به تادیه بدهی خود کنند از پرداخت جریمه معاف شوند.

67 هزار میلیارد تومان، ارزش سبد سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در خصوص ارزش فعلی پرتفوی سهام عدالت گفت: شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت به دو دسته بورسی و غیربورسی تقسیم می شوند که ارزش بورسی ها براساس سازوکار بورس تعیین می شود و به دلیل غیربورسی بودن برخی از شرکتهای سبد سهام عدالت، در خصوص ارزش قطعی آنها نمی توان نظر داد و با شبیه سازی این دسته از شرکتها مانند شرکتها بورسی می توان ارزش کنونی سبد سهام عدالت را 67 هزار میلیارد تومان برآورد کرد که البته این رقم قطعی نسیت.

وی همچنین در خصوص شیوه اطلاع رسانی سهام عدالت به مشمولین اذعان داشت: وظیفه سازمان خصوصی سازی تهیه و دادن صورتحساب به مشمولین است تا دارندگان سهام عدالت را از میزان سهام خود و نیز اقساط پرداخت شده مطلع کند. بر همین اساس سامانه اطلاع رسانی در این زمینه در دست تکمیل است که فاز نخست آن در بهمن ماه امسال راه اندازی می شود و تا پایان سال هم با دسترسی که مشمولین به آن خواهند داشت از میزان اقساط و ارزش سهام خود مطلع خواهند شد.

ارزش سهام عدالت هر فرد 550 هزار تومان

پوری حسینی گفت: آنچه تا به امروز بابت سود سهام عدالت به حساب خزانه واریز شده ست حدود 18 هزار و 800 میلیارد تومان است که با توجه به موضوعاتی همچون افزایش سرمایه شرکتها و نیز سود واریزی سال مالی اخیر آنها به حساب خزانه، پیش بینی می شود در مجموع 24 هزار و 500 میلیارد تومان سهم را باید میان 47 میلیون مشمول(با توضیح این که از به خانوارهای بیش از 5 نفر به اندازه همان 5 نفر سهام عدالت داده شده است) ارزش کنونی سهام هر فرد حدود 550 هزار تومان است.

سود پرداختی پس گرفته می شود

وی ادامه داد: البته افرادی که در سالهای گذشته سود سهام عدالت گرفته اند این مبالغ از ارزش کلی سهام عدالتشان کم می شود و دو دهک اول مشمولین سهام عدالت هم که از 50 درصد تخفیف در سهام عدالت برخوردارند ارزش سهام عدالتشان دو برابر می شود.

از لایحه آزادسازی خبر نداریم

رئیس کل سازمان خصوصی سازی همچنین در خصوص زمان ارسال لایحه آزادسازی سهام عدالت از دولت به مجلس گفت: موضوع امضاء لایحه آزادسازی سهام عدالت توسط رئیس جمهور را باید از دفتر ابیشان پیگیری نمود و هر زمان این اتفاق بیفتد اطلاع رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص این موضوع که چه میزان از شرکتهای پرتفوی سهام عدالت قیمتگذاری شده اند نیز گفت: از بین 60 شرکت موجود در این پرتفو 11 شرکت تا به امروز قیمتگذاری نشده اند که البته از نظر ما نیازی هم به این موضوع نیست چرا که این تعداد شرکت سودده نیستند و قیمتگذاری یا عدم ارزشگذاری آنها نیز فرقی برای مشمولین سهام عدالت ندارد.

مافیای سهام عدالت ربطی به ما ندارد

پوری حسینی در خصوص وجود مافیا در سهام عدالت نیز گفت: این موضوع را باید از افرادی که مطرح می کنند پرسید و نباید برخی موارد از جمله شرکتهای سرمایه گذاری استانی و اقداماتشان را به پای سازمان خصوصی سازی نوشت. بعلاوه این که اگر از طرف شرکتهای سرمایه گذاری استانی نماینده ای در شرکتهای سرمایه پذیر حضور داشته و تصیماتی گرفته اند این موضوع هیچ ارتباطی با سازمان خصوصی سازی ندارد.

وی با تاکید بر این که اگر اختلاس یا هر موضوع دیگری در این گونه شرکتها انجام شده و می شود به سازمان خصوصی سازی ارتباطی ندارد تصریح کرد: کسانی که این ادعا را دارند باید آن را از مجاری قانونی پیگیر باشند و در این زمینه کاری از دست خصوصی سازی بر نمی آید.