حدود سه ماه از فصل کشت محصولات کشاورزی می‌گذرد اما نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی هنوز از سوی دولت اعلام نشده است که البته این تاخیر سبب شده برخی رسانه‌ها به دنبال گمانه‌زنی برای پیدا کردن این قیمت‌ها باشند.

چرا که هفته گذشته محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - در این زمینه اشاره‌ای به نرخ ۱۳۰۰ تومانی گندم کرد ولی هنوز هیچ نرخی همانگونه که قانون مشخص کرده و از طریق رسانه‌های کثیرالانتشار ابلاغ نشده است.

البته هفته گذشته علی قنبری - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی - در این زمینه اعلام کرد که سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی ۱۲۷۰ تومان بود که برای خرید تضمینی در سال زراعی جاری (۹۶-۹۵) افزایش قیمتی معادل نرخ تورم باید داشته باشد که در این زمینه وزیر جهاد کشاورزی با رئیس جمهور در حال مذاکره است.

به گفته معاون وزیر کشاورزی، گرچه در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم تاخیر صورت گرفته است، چراکه کشاورز باید براساس این نرخ‌ها بتواند پیش‌بینی و برآوردهای خود را برای کاشتن یک محصول و نکاشتن محصول دیگر به موقع انجام دهد و بتواند تصمیم درستی در این زمینه بگیرد اما از آنجاکه وزیر جهاد کشاورزی طرفدار کشاورزان و علاقه‌مند به حمایت از آنان است، اصرار به افزایش قیمت دارد.

پس از مجموع این اظهارات، برخی رسانه‌ها بر اساس اظهارات هفته گذشته نوبخت اعلام کردند که نرخ خرید تضمینی گندم ۱۳۰۰ تومان تعیین شده است اما عبدالمهدی بخشنده - معاون برنامه ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی - در این زمینه به ایسنا گفت: هنوز هیچ رقمی به صورت رسمی به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است؛ که این نشان می‌دهد همچنان رایزنی‌ها ادامه دارد.

البته بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش قیمت گندم به کیلویی ۱۳۸۴ تومان است که در واقع افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت و باید دید که حجتی می‌تواند رئیس جمهور و سخنگوی دولت را برای تصویب این نرخ متقاعد کند یا اینکه نرخ خرید تضمینی گندم همانی است که نوبخت هفته گذشته اشاره کوچکی به آن داشت؟