اگر در ۱۳ سال آینده نتوانیم مشکلات ساختاری اقتصاد ایران را حل کنیم دورنمای اقتصاد ایران نگران کننده خواهد بود.این هشدار از طرف جمعی از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس در انتهای یک گزارش از دورنمای رشد جهان، کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه آمده است. در این گزارش که از طرف سلیمان قاسمیان تهیه شده است و سید احسان خاندوزی و سید هادی موسوی نیک به عنوان ناظر علمی مشارکت داشته اند، برای کمیسیون اقتصادی مجلس آماده شده است.

پیش بینی موسسه PWC که پیشینه خوبی در تحلیل روندهای اقتصاد جهان و ترسیم چشم انداز بلندمدت دارد و عواملی مثل تحولات جمعیتی، مدل های انباشت سرمایه، رشد بهره وری، روند رشد تولید ناخالص داخلی و نقل و انتقال سرمایه را لحاظ می کند، جایگاه اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۴ برحسب شاخص برابری ارز در رتبه ۲۳ جهان بود در سال ۲۰۳۰ به رتبه ۲۷ تنزل پیدا می کند.

این کارشناسان بر اساس آمار ارایه شده در گزارش PWC نوشته اند ایران در سال ۱۳۵۱ قدرت اول منطقه بود، اما دولتی بودن و نفت زدگی موجب شد رتبه اول را از دست داده و به رتبه ۳ امروزی بسنده کند. گزارش یادشده توصیه می کند عبور از دور باطل چند دهه اخیر مستلزم اقدام اساسی و عاجل با راهبرد درون زایی همراه با برون نگری و تعامل موثر با اقتصاد جهان و بازیگران مهم آن است. بر اساس مدل OWEM اوپک، رشد اقتصادی جهان از ۳.۶ متوسط جهانی در دوره زمانی ۲۰۱۴-۲۰۲۰ به ۳.۳ درصد در سال در دوره زمانی ۲۰۳۰-۲۰۴۰ کاهش خواهد یافت. به اعتقاد اوپک به جهت بدهی های زیاد دولت و بخش خصوصی در بسیاری از اقتصادهای مهم، بازار کار ضعیف در حوزه یورو، نرخ رشد ضعیف در ژاپن، کندی روند افزایش نرخ رشد اقتصادی و تضعیف جریان سرمایه گذاری خارجی و مشکلات نهادی در کشورهای در حال توسعه اگرچه چشم انداز چندان امیدوارکننده ای در کوتاه مدت مشاهده نمی شود، لکن پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی بهبود یابد و به نرخ رشد ۳.۸ درصد تا سال ۲۰۱۸ برسد.

بر اساس بررسی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بهای نفت از ۴۳ دلار که برای سال ۲۰۱۶ برآورد شده است به ۵۳ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. اختلال در عرضه نفت برخی کشورها، داده های مساعد اقتصادی که سیگنال رشد تقاضا را به دنبال دارند، کاهش مدام تعداد دکل های حفاری فعال در میادین نفتی امریکا و کاهش تولید نفت این کشور و ادامه کاهش حجم ذخایر تجاری به رشد قیمت ها در سال ۲۰۱۷ کمک خواهد کرد. اوپک در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط روزانه ۳۱.۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده که حدود ۸۰۰ هزار بشکه بیشتر از متوسط سال ۲۰۱۴ بوده که عمدتا توسط عربستان و عراق صورت گرفته است. برای سال ۲۰۱۶ نیز یک رشد تولید ۸۰۰ هزار بشکه ای برآورد شده است که نقش اصلی در این زمینه را ایران ایفا می کند. اداره اطلاعات انرژی امریکا معتقد است اوپک سال ۲۰۱۷ نیز رشد ۷۰۰ هزار بشکه ای تولید را به ثبت خواهد رساند.

به گزارش سایت تحلیل ایران، بررسی مطالعات انجام شده در خصوص پیش بینی رشد اقتصادی ایران در کوتاه مدت در مقایسه با سایر نقاط جهان امیدوارکننده است. در بررسی بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران برای سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به ترتیب ۴.۴، ۴.۹ و ۴.۷ پیش بینی شده است که نکته حایز اهمیت آن بالاتر بودن نرخ رشد اقتصادی ایران از متوسط جهان و همچنین متوسط اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه و رقبای منطقه ای یعنی ترکیه و عربستان سعودی است. در بررسی صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۳.۹۶ و ۳.۷۴ درصد پیش بینی شده است که بالاتر از متوسط رشد اقتصاد جهان، اما پایین تر از متوسط اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه است.