این تحقیقات تنها پژوهش هایی نیستند که به فواید روغن ماهی برای مشکلات روحی اشاره می کنند. دکتر استول می گوید: “دلایل بسیاری وجود دارد تا باور کنیم که روغن ماهی موثر است. در کشورهایی که متوسط مصرف ماهی بالاست، کمتر شاهد ابتلا به افسردگی هستیم.”

از جنبه بیوشیمیایی، محققین خاطر نشان می کنند که غشاهای سلولی تاحدی از امگا۳ ساخته شده است.

این امکان وجود دارد که افزایش مقدار امگا۳ عبور سروتونین –هورمونی که پیام ها را از یک سلول مغز به سلول دیگر می برد — از غشا سلول را آسان تر کند. دکتر استول ذکر می کند: “هنوز لازم است که تحقیقاتی بر روی مکانیسم های دقیقی که درگیر این فرایند هستند، انجام شود. اما ما می دانیم که امگا۳ غشا را تحت تاثیر قرار داده و موجب تغییر در عملکرد سلول می شود. و افزایش امگا۳ اثرات مستقیمی بر سطح سروتونین دارد.”

 امگا۳ غشا را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تغییر در عملکرد سلول می شود.

افسردگی و رژیم غذایی

دکتر جوزف هیبلن، روانپزشک موسسه ملی تندرستی، گمان می کند امگا۳ می تواند توضیح دهد که چرا میزان افسردگی در ایالات متحده در حال افزایش است.

به دلیل فشار برنامه مراقبت از سلامتی برای حذف چربی های اشباع و کلسترول از رژیم غذاییمان، امریکایی ها کمتر گوشت قرمز و تخم مرغ( دو منبع خوب امگا۳ ) مصرف می کنند. علاوه بر این، ما رژیم غذایی خود را به سمت مصرف چربی های غیراشباع مانند  روغن های ذرت، سویا، و آفتاب گردان، که نسبتا امگا۳ کمی دارند، تغییر داده ایم.

مصرف مکمل های غذایی یا ماهی

اما چقدر به بهبود این وضعیت بحث برانگیز باقی مانده است. ممکن است امگا۳ وضعیت برخی از بیماری های مزمن را وخیم تر کند. (اگر شما چنین شرایطی دارید، قبل از شروع مصرف مکمل ها با یک پزشک مشورت کنید.) اکنون سازمان غذا و دارو مقدار توصیه شده برای امگا۳ را مورد توجه قرار داده است. درحال حاضر این سازمان پیشنهادی ارائه نداده اما مقدار ۳ گرم در روز را “بی خطر” اعلام می کند.

اگرچه دکتر استول در تحقیقش روزانه ده گرم روغن ماهی برای بیماران تجویز کرد، اما توصیه می کند که با مقدار پایینتری شروع شود. او معتقد است مکمل های روغن ماهی بسته بندی شده آسان ترین – و احتمالا مطمئن ترین – راه برای افزایش سطح امگا۳ می باشد.

او توضیح می دهد: “متاسفانه در کشور ما مصرف بیش از اندازه ماهی تازه به دلیل وجود احتمالی جیوه و آفت کش ها بطور بالقوه خطرناک است. شاید ماهی پرورشی مطمئن تر باشد اما باتوجه به نحوه تغذیه آنها، ممکن است مقادیر موردنیاز امگا۳ را نداشته باشند.”اما نگرانی ها درباره ناخالصی در مکمل های روغن ماهی همچنان درحال افزایش است. درحال حاضر هیچ تنظیم کننده ای خلوص مکمل های غذایی را آزمایش نمی کند.

دکتر هیبلن هشدار می دهد مردم نباید روغن کبد ماهی را به اندازه ای مصرف کنند تا از این طریق ۳گرم امگا۳ در روز را دریافت کنند چون این مقدار روغن کبد ماهی حاوی مقادیر خطرناکی از ویتامین A است.

از سوی دیگر، روغن بذر کتان منبع خوبی برای امگا۳ محسوب می شود که می تواند به عنوان مکمل مصرف شود و یا در سس سالاد استفاده گردد. برخلاف روغن های ماهی که شامل ترکیب های مختلفی از امگا۳ هستند، روغن بذر کتان نباید طبخ شود چون گرما امگا۳ را ازبین می برد.

منتظر پاسخ های بیشتری در آینده ای نزدیک هستیم. موسسه ملی مرکز بهداشت روان برای مکمل ها و جایگزین های دارویی دکتر استول را در تحقیق بزرگ و جدیدی حمایت می کند، هم اکنون یک سوم آن در دست اقدام است و انتظار می رود تمام آن تا پایان سال آینده کامل شود.اما احتمالا دیو منتظر نتایج این تحقیق نمی ماند. او می گوید: “به نظر می رسد لازم است بیرون رفته و خودم مقداری روغن ماهی تهیه کنم.