مسعود صوفی کارشناس اقتصادی در خصوص اصلاحات ساختاری بانک ها گفت: دولت ها در ادوار مختلف همواره این طرح را در دستور کار قرار داده اند اما تاکنون اقدام جدی، در راستای اصلاحات ساختاری صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تعدد بانک ها در کشور افزود: با انباشت حجم عظیمی ازسرمایه ، میل به ایجاد بانک افزایش یافته و این امر موجب تعدد بانک های بدون پشتوانه و کارشناسی شده و اثرات منفی بسیاری را بر اقتصاد کشور وارد ساخته است.

این کارشناس اقتصادی تلاش دولت ها برای رفع موانع اصلاحات ساختاری بانک ها را ناکافی دانست و تصریح کرد: اصلاحاتی در حوزه تعیین نرخ بهره، سپرده ها و تسهیلات صورت گرفت اما وضعیت فعلی اقتصاد کشور نیازمند تغییرات بیشتر ودقیق تر به همراه تشدید نطارت است.

صوفی در خصوص نقش بانک مرکزی در اصلاحات ساختاری عنوان کرد: با توجه به این که بانک مرکزی تضمین کننده پس اندازهای مردم بشمار می آید و در صورت بروز هر مشکلی باید پاسخگوی سرمایه گذاران باشد لذا سیاست گذاری های کلان نیز از سوی این نهاد باید صورت گیرد.

وی به وجود رانت و فسادهای گوناگون در نظام بانکی بعنوان یک معضل بزرگ اشاره و تصریح کرد: با وجود فساد نهادینه شده در بدنه بانک ها و ادعای دولت ها مبنی بر لزوم شفاف سازی نظام بانکی و مبارزه با فساد، هیچگونه اراده جدی برای گام برداشتن در این مسیر توسط دولت ها به چشم نمی خورد.

اصلاح نظام بانکی توسط بانک مرکزی

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در خصوص مبحث اصلاح نظام بانکی و دایره اختیارات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی متصدی سیستم مالی و پولی کشور بوده و براساس قانون، وظایف و اختیاراتی در راستای هدایت و نظارت بانک ها را برعهده دارد.

وی افزود: به همین جهت هرگونه اصلاح در نظام بانکی کشور باید توسط این نهاد صورت گیرد تا مشکلات سیستم بانکداری کشور حل شود.

این کارشناس اقتصادی اصلاح نظام بانکی را ضروری دانست و اظهار داشت: در سالهای گذشته نظام بانکی کشور به دلیل وجود موسسات پولی و مالی بدون مجوز، نوسانات بازار سرمایه ومشکلات اعطای تسهیلات مورد هجمه قرار گرفته که باید در این راستا تمهیداتی برای اصلاح و تغییر در سیاست های کلی بانکداری صورت گیرد.

تقوی وجود بانک های فعال را موجب رقابت پذیری بین آنها عنوان کرد و گفت: تعداد مناسب بانک های فعال می تواند به خدمات رسانی بهتر به مشتریان منجر شود اما باید توجه داشت که این امر با نظارت دقیق و موثر بانک مرکزی صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی گامی موثر در رونق و ادامه روند روبه رشد اقتصادی کشور خواهد بود.