«مهران گلاب‌کش» مجری طرح های انتقال شرکت تولید نیروی برق حرارتی در نشستی خبری اظهار داشت: مأموریت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، احداث و بهره برداری از نیروگاههای حرارتی است اما سازمان توسعه برق سابق علاوه بر احداث و بهره برداری از نیروگاههای حرارتی، مسئولیت احداث خطوط و تأسیسات انتقال برق را نیز در دستور کار داشت که از زمان فعالیت سازمان توسعه برق، چندین طرح مهم انتقال برق در دست اجرا باقی مانده است که یکی از این خطوط فردا به بهره برداری می رسد.

وی افزود: این خط انتقال، خط 400 کیلوولت گتوند - شازند است که طولانی ترین خط انتقال برق کشور با طول 322 کیلمتر محسوب می شود و فردا در سفر استانی رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.

گلاب‌کش با بیان اینکه "در طول این خط 850 دکل نصب شده است"، گفت: شرکت توانیر قرار است با گرفتن انشعابات متعدد در طول این خط، آنرا گسترش داده و برای احداث نیروگاههای جدید در طول جنوب تا مرکز کشور از آن بهره بیشتری بگیرد.

وی ادامه داد: نیاز به انتقال انرژی و ارتباط جنوب غرب شبکه سراسری با مرکز و تثبیت پایداری شبکه سراسری در مواقعی که یکی از نیروگاهها در مسیر جنوب تا مرکز کشور دچار مشکلی می شودف از اهداف اصلی اجرای این پروژه است.

این مقام مسئول زمان اجرای این طرح را حدود 10 سال عنوان کرد و گفت: علت طولانی شدن زمان اجرای این طرح بیشتر به صعب العبور بودن بخشی از مسیری بود که باید دکل ها در آن نصب می شد، علاوه بر این وجود معارض های متعدد در طول این مسیر نیز موجب تحمیل تأخیرهایی به پروژه شد.

وی افزود: به جز کابل فیبر نوری که از کشور کره جنوبی تهیه شده، بقیه تجهیزات و تمامی پیمانکاران آن ایرانی هستند و علت اینکه کابل نوری نیز از ایران تهیه نشد این بود که در سال 85 که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد، هنوز تولید فیبر نوری در ایران آغاز نشده بود و در آن زمان فیبر نوری پروژه از کره جنوبی خریداری شد اما از سال 87 که تولید فیبر نوری در ایران آغاز شد تا کنون، تمامی پروژه های انتقال با خرید فیبر نوری از تولیدکنندگان داخلی اجرا شده است.

گلاب‌کش هزینه اجرای این پروژه را 1100 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این خط انتقال از سه استان مرکزی، خوزستان و لرستان عبور می کند و نقش مهمی در پایداری شبکه سراسری برق کشور دارد.