هاشم علیپور در نشست خبری که در خلال همایش ملی "روشنایی و مدیریت انرژی" همزمان با "کنفرانس ملی اتوماسیون برق و کنترل صنعتی" در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش و لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص نحوه استفاده بهینه از انرژی برق، گفت: لامپ‌های گازی و لامپ‌های LED بهترین ابزار روشنایی هستند.

وی افزود: این لامپ‌ها از نظر ظاهری قابلیت تطابق با شرایط جغرافیایی و حتی بومی دارند و قابل تغییر هستند.

علیپور با مهم خواندن استفاده از انرژی خورشیدی برای روشنایی ادامه داد: یکی از مشکلات در این حوزه مسئله گرمایی آن است، اما امید است این تکنولوژی با مزیت‌هایی که دارد، بومی شود. امروزه در منازل و حتی در کشورهای خارج برای روشنایی معابر از LED و مهتابی استفاده می‌شود. مشکل ما این است که طراحی اولیه و مشخصه‌ها را نمی‌بینیم.

علیپور با بیان اینکه با فقدان علم روشنایی در کشور مواجه هستیم، افزود: برای روشنایی باید حتی‌الامکان از نور طبیعی استفاده شود که کاملا متناسب با سیستم ایمنی بدن است که در حال حاضر اقتصادی‌ترین لامپ‌های درون و برون خانه لامپ‌های کم‌مصرف و لامپ‌های LED است.

مدیر دفتر مطالعات و بهره‌وری انتقال و توزیع برق و مدیر پروژه‌های روشنایی ایران نیز گفت: در سال، ۶۰ میلیون لامپ رشته‌ای در کشور تولید و استفاده می‌شود، علاوه بر این از این نوع لامپ پرمصرف به کشور وارد هم می‌شود.

غلامرضا کبریایی تاکید کرد: باید به عنوان متولیان دولتی مصوباتی داشته باشیم که به مصرف کننده کمک کند.

وی افزود: ۳۰ درصد مصرف انرژی در خانوارهای ایرانی مربوط به روشنایی است، از این رو اطلاع‌رسانی در این حوزه و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار پراهمیت است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز گفت: در سفر دکتر روحانی به استان مرکزی، بزرگترین نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در کشور افتتاح خواهد شد.

محمد اله‌داد افزود: در مدیریت انرژی در وهله اول طراحی بنا باید به گونه‌ای باشد که اصلا نیازی به هیچکونه نور مصنوعی نباشد و سپس اولویت با انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است.

وی متوسط قیمت برق در استان مرکزی را ۶۰ تومان ذکر و بیان کرد: لازم است در تلقی عمومی در خصوص روشنایی از دیدگاه‌های بصری و فردی فاصله بگیریم و امید است دیدگاه‌های علمی در استان مرکزی که مهد صنعت است به واقعیت و کاربرد نزدیک‌تر شود.

اله‌داد با اشاره به برگزاری همایش روشنایی و مدیریت انرژی گفت: بیش از ۶۰۰ نفر از اقصی نقاط کشور در همایش شرکت کردند و کنفرانس مذکور زمینه‌ای برای ارتباط، همکاری و مشارکت علمی بین دانشگاه و صنعت است.

 در پایان این نشست خبری از چراغ LED مخصوص جاده‌ها که با همکاری دانشگاه صنعتی اراک و یک شرکت صنعتی و دانش‌بنیان طی یک سال و نیم ساخته شده است، رونمایی شد.