صندوق بین‌المللی پول تلاش کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور بهبود وضع بودجه خود پس از کاهش بهای نفت را مورد ستایش قرار داده است. این سازمان در همین حال اعلام کرده کشورهای این منطقه به دلیل خطر کاهش رشد اقتصادی باید سعی کنند تا روند گسترش زمینه های کسب درآمد خود را حفظ کنند.

 

مسعود احمد، مدیر منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای اظهار کرد: "چالش اصلی این کشورها این است که آن ها باید برای متنوع کردن اقتصادشان در حال حرکت باشند. آن ها باید مشاغلی خارج از بخش نفت و بخش های دولتی ایجاد کنند. پیام ما این برنامه چند ساله است. لازم نیست آن ها کل این برنامه را یکجا انجام دهند؛ اما نباید آن را به تاخیر بیاندازند."

 

از زمانی که بهای نفت در سال 2014 روند رو به کاهش شدید خود را آغاز کرد، بسیاری از دولت های کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامات جدیدی را برای کنترل بهای نفت در سطح بازار پیش گرفته اند. در همین حال این کشورها برنامه هایی را برای کاهش وابستگی اقتصادشان به نفت آغاز کرده اند.

 

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرد رشد خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان در سطح 3.4 درصد قرار دارد. این سازمان اعلام کرد کاهش رشد اقتصادی در چین، افزایش سطح مالیات آمریکا و گسترش درگیری های منطقه ای می تواند به پیشرفت اقتصادی آسیب وارد کند.