انتشار خبرهایی از کاهش تولید نفت چین و پایین آمدن حجم ذخایر نفت آمریکا و همچنین اظهارات وزیر انرژی عربستان در مورد توافق اوپک برای کاهش تولید موجب شد تا قیمت نفت امروز حدود یک درصد افزایش یابد.

به گفته تجار، کاهش جزئی ارزش دلار نیز در افزایش قیمت نفت موثر بود، زیرا افت ارزش دلار موجب ارزان شدن قیمت کالاهای ارزش گذاری شده به دلار برای خریداران با سایر ارزها و بالا رفتن میزان تقاضا می شود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 74 سنت افزایش به 52 دلار و 42 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 73 سنت افزایش داشت و به 51 دلار و 2 سنت رسید.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان امروز گفت که بازارهای نفت به پایان دوره کاهش قابل توجه قیمت رسیده اند و عوامل بنیادین بازار در حال بهبود و عرضه و تقاضا در حال رسیدن به توازن مجدد است.

وی از تولید کنندگان غیر عضو اوپک خواست تا به تثبیت بازار کمک کنند. الفالح نقش این تولید کنندگان را همچون نقش اعضای اوپک مهم و تعیین کننده خواند.

وزیر انرژی عربستان گفت: «به رغم کندی رشد اقتصاد جهانی، تقاضا برای نفت با سرعتی مناسب در حال افزایش است.»

در حالی که بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان خود را برای مذاکره در مورد اولین طرح کاهش تولید در طی 8 سال گذشته آماده می کنند، فشار ادامه دار قیمت های پایین نفت بر تولید کنندگان پرهزینه در حال ظاهر شدن است.

تولید نفت اوپک 9.8 درصد کاهش یافته و به 3.89 میلیون بشکه، یعنی نزدیکی پایین ترین رقم 6 سال گذشته رسیده است.

تحلیلگران کومرزبانک گفتند: «کاهش تولید نفت چین احتمالا ناشی از سطح پایین قیمت هاست که موجب شده بخشی از تولید نفت این کشور صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.»