وزارت نیرو، با انتشار گزارشی، اعلام کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده از وضعیت بارندگی در سال آبی ۹۵-۹۴، ارتفاع بارش در سال آبی امسال (اول مهرماه ۹۴ تا ۳۱ شهریورماه ۹۵) در کل کشور برابر با ۲۴۱ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۴ میلی‌متر (معادل ۲۲ درصد) افزایش داشته است.

 

این درحالی است که میزان بارش امسال در مقایسه با متوسط درازمدت کشور ۴ میلی‌متر (معادل منفی ۲ درصد) کاهش داشته است.

 

بیشترین درصد تغییرات بارندگی ایستگاهی نسبت به درازمدت مربوط به شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی بوده که رقمی معادل ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

همچنین کمترین درصد تغییرات بارندگی ایستگاهی نسبت به درازمدت مربوط به شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان بوده که حدود ۸۰ درصد کاهش بارندگی داشته است.

 

از سوی دیگر در ۶ حوضه آبریز اصلی، بیشترین و کمترین بارش‌ها به ترتیب مربوط به حوضه دریای خزر با ۵۱۳ میلی‌متر بارندگی و حوضه مرزی شرق با ۹۵ میلی‌متر بارندگی بوده است.

 

بیشترین میزان تغییرات مثبت بارندگی در مقایسه با درازمدت در ۶ حوضه آبریز مربوط به حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۲۳ درصد افزایش بارندگی بوده است. همچنین بیشترین میزان تغییرات منفی بارندگی در مقایسه با درازمدت مربوط حوضه آبریز فلات مرکزی با منفی ۱۸ درصد بوده است.

 

در حوضه‌های آبریز ۳۰ گانه نیز بیشترین افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته مربوط به حوضه کل- مهران در استان خوزستان با ۲۱ درصد افزایش و کمترین میزان بارش مربوط به حوضه رودخانه‌های بلوچ در استان سیستان و بلوچستان با ۹ درصد کاهش بوده است.