حسن رکنی پیش از ظهر امروز در حاشیه دیدار وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با یمسکو وزیر کشاورزی رومانی در تهران در مورد تنظیم بازار مرغ و گوشت به ویژه با نزدیک شدن ایام محرم و افزایش مصرف برای هیئت‌های عزاداری و نذورات گفت: صبح امروز قیمت عمده‌فروشی مرغ در میادین میوه و تره‌بار 6 هزار و 400 تومان بوده که برای خرده‌فروشی باید 10 درصد بالاتر از این قیمت به مردم عرضه شود.

وی تأکید کرد: اینکه برخی می‌گویند مرغ در بازار به کیلویی 8 هزار تومان رسیده، درست نیست و قیمت آن به طور میانگین به 7 هزار و 200 تومان کاهش یافته است، چرا که شرایط قیمت مرغ طی دو هفته گذشته، افزایشی نبوده است.

رکنی با اشاره به افزایش مصرف گوشت مرغ برای ماه محرم نیز خاطرنشان کرد: با توجه به جوجه‌ریزی انجام شده، مشکلی برای تأمین مرغ مصرفی در ماه محرم وجود ندارد و مرغ هر روز به بازار عرضه می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی در امور دام، از وجود ذخایر کافی و در دسترس مرغ از محل تولید داخلی اطمینان داد و گفت: در صورت لزوم، مرغ سرد هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام به فروش خواهد رسید.

رکنی در پاسخ به اینکه با توجه با وجود 60 میلیون رأس دام سبک در کشور شنیده می‌شود 160 هزار تن دام از ارمنستان وارد کشور شده، به صورت تلویحی این موضوع را رد یا تأیید نکرد و گفت: در سطح کلان 820 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌کنیم که 80 هزار تن نیاز به واردات یعنی 10 درصد میزان تولید هر سال داریم.

وی با اشاره به اینکه معمولاً بخش عمده گوشت وارداتی به صورت منجمد از کشورهای مختلف وارد می‌شود، تصریح کرد: هر کشوری که با ضوابط بهداشتی ما تطبیق داشته باشد، می‌تواند گوشت را به ایران وارد کند و این مسئله منحصر به گوشت گاو نیست و ممکن است در دام‌های سبک هم باشد.

وی در مورد واردات گوشت از ارمنستان ای نگونه توضیح داد که با توجه به نزدیکی برخی کشورهای همسایه امکان تأمین گوشت گرم هم از این کشورها وجود دارد که اکنون نیز بخش اندکی از گوشت گرم توسط واردکنندگان تأمین می‌شود.

رکنی به این نکته هم اشاره کرد که با توجه به جمعیت انبوه دامی در کشور و نیاز به تأمین خوراک و چرای این دام‌ها، طبق برنامه، باید سالانه 3 میلیون رأس دام را کم کنیم و امسال پیش‌بینی کردیم که 920 هزار رأس دام، صادر نماییم.

معاون وزیر امور کشاورزی در امور دام در مورد توقف صادرات دام به کشورهای همسایه، گفت: صادرات روال عادی خود را به ویژه به کشورهای حوزه خلیج فارس که مشتری دام سبک و کوچک ما هستند، طی می‌کند.

او در مورد قیمت بالای گوشت صادراتی در بازارهای خارجی هم گفت: مشکلی در مورد قیمت گوشت صادراتی نیست و فضاسازی منفی که انجام می‌دهند، تأثیری بر صادرات ما ندارد و چه گوشت گوسفند و گوشت گوساله به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

رکنی همچنین در مورد قیمت بالای فروش دام زنده نیز این گونه توضیح داد که تولیدکنندگان ما طی دو سه سال اخیر در خط ضرر پیش رفته‌اند و قیمت هر کیلیوگرم دام زنده 11 هزار تومان ثابت بوده است که امسال 10 درصد افزایش قیمت داشته است.

خبرنگاران به معاون حجتی اعتراض کرده و گفتند، اما دام زنده به جای 12 هزار تومان، 14 هزار تومان به فروش می‌رسد، که او گفت: این قیمت 12 هزار تومان به صورت عمده‌فروشی و در میادین انجام می‌شود که ممکن است برخی حلقه‌های واسط بدشان نیاید به افزایش قیمت دامن بزنند، قاعدتاً فروشندگان با توجه به هزینه‌های جانبی تا رقم 14 هزار تومان را درنظر گرفته‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و امور دام همچنین در مورد قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در بازار هم گفت: قیمت عرضه لاشه در مراکز عمده دام سبک هر کیلو 30 تا 31 هزار تومان است که در قطعات خاص، قیمت خاص خود را دارد و همچنین هر کیلو گوشت گوساله بین 30 تا 35 هزار تومان عرضه می‌شود.