در حالی میانگین مصرف بنزین کشور در روزهای اخیر به  81 میلیون لیتر رسیده است که انتظار می رود با افزایش سفرهای تابستانی در یک هفته آینده آمار مصرف بنزین در کشور نیز رشد کند.

این افزایش مصرف در حالی رخ می دهد که براساس پیشنهاد دولت و پافشاری برای تصویب این پیشنهاد استفاده از کارت سوخت نیز در جایگاه ها حذف شده است، اما شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی هنوز منتظر ابلاغ برای اجرایی شدن آن است.

در همین رابطه عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی نیز اعلام کرده است کارت سوخت بنزین به طور رسمی با ابلاغ دولت از سامانه سوخت رسانی کشور حذف می‌شود و تاکنون تاریخ دقیقی برای حذف آن از سوی دولت اعلام نشده است.

با تمام این شرایط اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حذف کارت سوخت مخالفت جدی کرده است و سخنگوی این ستاد معتقد است به دنبال افزایش قیمت بنزین از 400 تومان در سال 92 به هزار تومان در سال 94 و نزدیک شدن قیمت این فرآورده نفتی به فوب جهانی و کم شدن صرفه اقتصادی قاچاق بنزین، شاهد کاهش چشمگیر این پدیده یعنی قاچاق بنزین از کشور هستیم.

به گفته قاسم خورشیدی البته شرایط فعلی،حذف کارت سوخت را دیکته نمی‌کند و ما معتقدیم با توجه به فاصله قیمتی بنزین موجود در کشور با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همجوار می‌تواند حذف کارت سوخت به مقرون به صرفه شدن قاچاق بنزین منجر شده و باعث افزایش قاچاق شود.  همچنین آمار و اطلاعات موجود در سامانه هوشمند سوخت این ارزش را دارد که علی‌رغم هزینه‌های پشتیبانی این سامانه، کارت‌های سوخت را حفظ کنیم.

یکی دیگر از مواردی که این روزها زیاد به چشم می خورد عدم استفاده صحیح از بنزین هنگام سوختگیری است به این معنا که با کمرنگ شدن استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه ها و همچنین نبود سهمیه، مصرف کنندگان این فراورده دقت لازم را در هنگام سوخت گیری نمی کنند به طوریکه شاهد اتلاف بنزین در جایگاه های عرضه سوخت هستیم در حالی که پیشتر و با وجود سهمیه‌های مشخص، مصرف کنندگان بنزین سعی می کردند حتی یک قطره از بنزین سهمیه ای خود را نیز هدر ندهند.

ظاهرا این رویه موجب شده است تا دولت در حذف کارت سوخت کمی محتاط تر نسبت به گذشته عمل کند.

منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به خودرو داران و مصرف کنندگان بنزین اعلام کرده است کارت سوخت حتی در صورت توقف عرضه کارتی بنزین باید حفظ و نگهداری شود، زیرا اما سامانه هوشمند سوخت هرگز جمع آوری نخواهد شد.

این اظهارات نشان می دهد ممکن است با تغییر شرایطی مانند افزایش قیمت بنزین در منطقه دوباره استفاده از کارت سوخت در سوختگیری‌ها از سر گرفته شود.