به گزارش پانا به نقل از اقتصادپرس، عباس صفاکیش اظهار داشت: در سال های گذشته وضعیت اقتصادی کشور پله های رشد را چند تا یکی بالا می رفت و مصرف سیمان به موازات طرح های عمرانی و ساخت وسازها بالا بود، اما اکنون از ۷۰ میلیون تن تولید سیمان کشور، ۵۷ میلیون تن آن در سال ۹۱ در داخل کشور مصرف شده که این میزان نسبت به سال ۹۰ فقط ۸/۰ درصد افزایش یافته که نشان دهنده رشد منفی اقتصادی کشور است.

وی افزود: تجربه نشان می دهد در سال هایی که کشور در بحبوحه انتخابات به سر می برد، طرح های عمرانی و ساخت وساز نیز چندان رونق نداشته باشد و در نتیجه امسال نیز نمی توانیم شاهد رشد مصرف سیمان باشیم و همچنان رکود براین صنعت حاکم خواهد بود.

مدیرکل سابق صنایع معدنی وزارت صنایع، افق روشن را برای صنعت خاکستری کشور در صادرات پیش بینی کرد و گفت: از آنجا که در کشورهای همسایه آمار ساخت وساز بالا بوده، تقاضا برای سیمان بالاست و امکان قاچاق این محصول نیز وجود ندارد، در نتیجه فراهم آوردن زیرساخت های لازم مانند امکانات بندری و حمل ونقل لازم و ضروری است؛ چراکه در حال حاضر بخشی از امید کارخانه های سیمان برای سرپا ماندن کشورهای همسایه ای مانند عراق است که امروز ۷۰ درصد از سیمان صادراتی کشور را در ساخت و سازهای خود استفاده می کنند.

صفاکیش اظهار امیدواری کرد که صادرات سیمان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ دو تا سه میلیون تن رشد کند و در سال جاری نیز یک تا دومیلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور افزوده شود.

وی با اشاره به مشکلات صنعت سیمان توضیح داد: امروز صنعت سیمان با چالش های اساسی مانند نبود تغییر نگرش و سیاست مدیران نسبت به این صنعت و پافشاری برخی مدیران و سیاست گذاران درآزاد نکردن قیمت سیمان است.

مدیرکل سابق صنایع معدنی وزارت صنایع ادامه داد: در سال های گذشته شاهد بودیم که کشور با کمبود ۳ تا ۴ میلیون تن سیمان مواجه شد و دولت برای در آوردن این صنعت از دست دلالان و حمایت از مصرف کنندگان، تعیین قیمت این محصول را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان واگذار کرد که متاسفانه این سیاست از آن زمان نهادینه شده و سبب وجود ۱۵ میلیون تن سیمان مازاد در انبارها شده است.

صفاکیش راهکار برون رفت از شرایط رکود حاکم بر صنعت سیمان اظهار داشت: آزاد سازی قیمت سیمان تنها راهکار این مساله است، زیرا قیمت سیمان نیز باید مانند فولاد براساس عرضه و تقاضا تعیین شود نه با نظارت.

وی توضیح داد: درحال حاضر یک تن سیمان پاکتی در کارخانه ها ۸۰ هزارتومان است که بسیاری از دلالان این محصول را با این قیمت کم می خرند و به کشورهای همسایه می فرستند.

مدیرکل سابق صنایع معدنی وزارت صنایع گفت: قیمت یک تن سیمان پاکتی ۲۳ تا ۲۶ دلار بوده؛ در حالی که قیمت آن در منطقه بین ۴۵ تا ۵۵ دلار است، زیرا در داخل کشور قیمت آن کم است و کشورهای همسایه نیز سیمان را متناسب با قیمت داخل می خرند.

وی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم قیمت سیمان باید آزاد شود نه اینکه درصدی افزایش یابد، اما درمجموع اخباری شنیده می شود که حاکی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان در آینده ای نزدیک است.

صفا کیش با اشاره به رشد هزینه ها تصریح کرد: درهشت ماه اخیر هزینه ها به دلیل مسائل ارزی و ریالی چند برابرشده به همین دلیل ما خواستار افزایش ۴۰ درصدی سیمان شده ایم که گویا با ۲۰ درصد آن موافقت شده است.