بیژن نامدار زنگنه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به مناسبت هفته دولت درباره قراردادهای نفتی افزود: علاقه ای ندارم که این قراردادها را آی.پی.سی بنامم.

وی تصریح کرد: این قراردادها یک مدل اصلاح شده غیرمتقابل و تکامل یافته قراردادهای گذشته است و برای طرح های ازدیاد برداشت از نفت است.

زنگنه گفت: اشکالات مطرح شده همه رفع شده است و تنها یک سری از اشکالات در جلسه ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد مراحل اصلاحش بررسی شده است.

وی افزود: قرار است بندهایی به مصوبه پیشین دولت اضافه شود و باید به دولت برود تا نظرات دیگران را تأمین کند.

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر وارد دانستن این انتقادات گفت: اینها نظر بود و مواردی بود که باید مراعات می شد.

وزیر نفت  گفت : بخش مهمی از عمر مفید  میدان های نفتی ما گذشته است .

بیژن نامدار زنگنه درباره بررسی قراردادهای نفتی در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا شما درخواستی مبنی بر غیر علنی بودن آن مطرح کردید افزود: من درخواستی مبنی بر علنی یا غیرعلنی بودن این جلسه  مطرح نکردم  بلکه از من  دعوت شده است و  استقبال کردم .

وی درباره  عمده ایرادات وارده به قراردادهای نفتی گفت : به نظرم همه این نقدها اعمال شده است   و البته  کسانی هستند که معتقدند نباید  قرارداد نفتی ببندیم یعنی با شکل قراردادها و برخی نیز با اصل  قراردادهای خارجی  یا  با قراردادهای میدانهای خاصی  مشکل دارند  .

وزیر نفت  افزود : این مباحث وجود دارد و طبیعی است  که افکار مختلفی  در این خصوص مطرح شوند  ضمن اینکه  اینها قرارداد نیست بلکه شرایط عمومی قرارداد است که 11 ماه از تاریخ آن  گذشته است .

زنگه  گفت : البته یکسری  بحث های حقوقی در این خصوص  وجود دارد که  دیوان محاسبات ،‌سازمان  بازرسی  و  دیوان عدالت اداری  در بحث سرمایه گذاری  مطرح کرده اند که اینها را اصلاح  کرده ایم و در واقع این  ایرادات را  از نظر حقوقی  رفع اشکال کرده ایم  و حتی برخی را نیز رفع نگرانی کردیم  تا موضوع روشن تر شود .

وی افزود : برخی مباحث مانند  انتقال فناوری مطرح بود  که موادی به آن  اضافه کنیم  که این را محکم تر کرده ایم  .

وزیر نفت  گفت : بحث دیگر اولویت  میدانهای مشترک بود که اینها را  دوباره  بررسی کردیم  ضمن اینکه درباره تحریم ها  نگرانی داشتند که اینها نیز در قرارداد جدید منظور میشود .

زنگنه افزود : از نظر  نظارت برقراردادها نیز نظارت های  صورت می گیرد  و در واقع هیات عالی  از سران سه قوه برای نظارت تعیین شده است .

وزیر نفت  گفت : البته یکی دو فرق اصلی این قرارداد  با قراردادهای نفتی  مطرح است و آن این است که ما بازپرداخت ها را منوط  به عملرد پیمانکاران در طول قرارداد کرده ایم .

وی افزود: ما دو اولویت را در اجرای قراردادها داریم که یکی از آنها میدانهای مشترک است و واضح است که همسایه ما از آن برداشت می کند  وما نیز باید با هر سرعتی که شده از میدانهای  مشترک برداشت کنیم .

زنگنه گفت : موضوع بااهمیت در این خصوص بالابردن  ضریب بازیافت  از میدانهای درحال بهره برداری است  .

وی ادامه داد : ما 800 میلیارد  بشکه  نفت کشف شده داریم که به آن نفت درجا می گویند  و آنچه ما می توانیم از این میدان برداشت کنیم  با یک بازدهی 27 تا 28 درصدی  حدود  30 تا 40 میلیارد بشکه می شود.

وزیر نفت گفت : ما اگر یک درصد  ضریب بازیافت  خود را از میدانها  اضافه کنیم به معنی 8 و دو دهم  یا 8 و سه دهم  میلیارد بشکه نفت جدید است .

زنگنه ادامه داد : یعنی اگر ما  یک درصد  بازیافت خود را   بالا ببریم  بهره برداری  ما افزایش پیدا خواهد کرد   اگر  28 درصد  بازیافتی ما  باشد یعنی  72 درصد  نفتی که در یک میدان وجود دارد از دسترس ما  خارج می شود  و غیر قابل برداشت میشود .

وی  گفت : پس باید تمام تلاش خود را  برای افزایش ضریب بازیافت از میدانهای نفتی انجام دهیم  .

زنگنه افزود : ما میدانی مانند سروش داریم  که  5 یا 6 درصد ضریب  بازیافتش است  یعنی 10 میلیارد  بشکه نفت دارد  که 5 درصدش را می شود  برداشت کرد .

وزیر نفت افزود : اگر در میدان آزادگان هم  ما  حدود 7 درصد  ضریب بازیافت خود را افزایش دهیم  یعنی 93 درصد آن از بین می رود  و از دست ما خارج میشود .

وی با بیان اینکه باید افزایش ضریب بازیافت داشته باشیم  که این از مهمترین  کارهایی است که در قراردادهای جدید وجود دارد گفت : اکنون کشوری مثل عمان به مقدار قابل توجهی  ضریب  بازیافت خود را  بالا برده است .

زنگه ادامه داد : اکنون این میادین  نفتی ما  بخش مهمش  نیمه عمر مفیدشان  به اتمام رسیده است  و برخی از میدانهای ما  از سال 1316 بهره برداری می شود یعنی 80 سال است که از آنها بهره برداری می شود  و باید به اینها رسید .

وی ادامه داد: میدانهای مشترک  برای ما مهم است  و قراردادهایی که  درباره  میدان مشترک داریم  باید در اولویت قرار دهیم .

وزیر نفت گفت: بعد از برجام یک جهش تولید بیش از یک میلیون بشکه ای داشته ایم و تولید روزانه ما از دو میلیون و 700 هزار بشکه در سال 92 به 3 میلیون و 850 هزار  بشکه در روز رسیده است.

بیژن نامدار زنگنه افزود: تاکنون هم خوراک جایی قطع نشده است.

وی گفت: مدیرها باید موفق باشند و مانور برقرار کنند، تجهیزات بخرند و دستورات حکومتی را اجرا کنند.

زنگنه تصریح کرد: ما ضابطه نداریم و باید در کار ضمانت اجرا وجود داشته باشد بعضی از مسائلی که رخ می دهد به علت همین مسئله است.

وزیر نفت تأکید کرد: مدیرها باید ساکن باشند و پروازی نباشند در این زمینه بعضی ها گوش می کنند و بعضی ها هم خیر اما بیشتر در بخش خصوصی این مسئله رعایت می شود.

وی در خصوص اتفاقات گفت: باید بیمه های ما درست باشند و اگر این مسئله رعایت شود خود بیمه ها مسئولان را مجبور به اجرای مسائل ایمنی می کنند زیرا به نفع خودشان است.

زنگنه در پاسخ به سؤالی مبنی بر توسعه میادین مشترک پارس جنوبی با قطر تصریح کرد: آخر امسال یا اوایل سال آینده به برداشت یکسان با قطر خواهیم رسید.

وی ادامه داد: روزی که شروع کردیم 40 میلیون مترمکعب برداشت داشتیم و آخر پارسال به 360 میلیون مترمکعب رسیدیم و امیدواریم آخر امسال یا اوایل سال آینده از 500 عبور کنیم و به قطر برسیم.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: اما این به صورت روزانه است.

زنگنه گفت:شرکت نفت 50 میلیارد دلار  بدهکار بوده است و باید این بدهی را پرداخت می کردیم که این کار انجام شده است.

وی تأکید کرد: در غرب کارون با عراق در زمانی که شروع کردیم 70 هزار بشکه تولید داشتیم و الآن به 220 هزار بشکه رسیده ایم و این یعنی سه برابر زمان شروع است.

وزیر نفت گفت: در حال حاضر با عراق به صورت یکسان برداشت می کنیم و تا اواخر سال به 280 تا 290 هزار بشکه خواهیم رسید.

زنگنه افزود: صادرات ما در تیر ماه از نفت خام و میعانات از 2،2 میلیون بشکه در 5 ماهه اول سال 92 به 2،6 میلیون بشکه رسیده است یعنی تقریبا دو برابر شده است.

وی تأکید کرد: این مهم است که ما در واقع توانسته ایم بیش از 1،1 میلیون بشکه صادرات را بالا ببریم.

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان طلب ایران گفت: طلب ویژه ای نداریم.

وی در خصوص شوخ طبع ترین عضو کابینه افزود: بعضی ها می گویند بنده شوخ طبع هستم البته من خیلی خوش اخلاق نیستم اما با همکاران شوخی می کنم.

زنگنه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سخت ترین جلسه هیئت دولت کدام جلسه بوده است؟

تصریح کرد: جلسات پارسال که مشکل تأمین درآمدها را داشتیم جلسات سختی بوده است.

وی آقایان حجتی، هاشمی، آخوندی، چیت چیان، واعظی، طیب نیا و ظریف  از مؤثرترین وزرای کابینه توصیف کرد.

وزیر نفت در خصوص مهمترین نقطه قوت کار خود گفت: هدفی که در خصوص افزایش تولید در غرب کارون، پتروشیمی، گازرسانی و بهینه سازی مصرف را در نظر گرفته بودم هنوز گم نکرده ام و این از لحاظ مدیریت راهبردی بسیار مهم است.

زنگنه در تشریح نقطه ضعف خود افزود: خیلی دلم می خواست برای زندگی پرسنلی و جوانگرایی کارهایی انجام دهم که هنوز میسر نشده است زیرا ناچار بودم ابتدا به اولویت ها برسم.

وی مهم ترین نقطه قوت شخصیتش را اینطور تشریح کرد: در کار سرسختم و خیلی پرحوصله ام مثل موضوع قراردادهای نفتی و سعی می کنم مطالب را تا آخر دنبال کنم و خوش اخلاق نبودنم هم نقطه ضعف شخصیتم است.

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر مهمترین کار دولت یازدهم گفت: برجام نکته مهمی بود که گرفتاری های بزرگی را حل کرد و درست است که یک عده سختگیرانه با این مسئله برخورد می کنند اما الآن می توانیم نفت خود را بفروشیم.

زنگنه در خصوص نقطه ضعف کابینه یازدهم افزود: هر کابینه نقاط ضعفی دارد و کابینه یازدهم هم ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد.

وی تأکید کرد: یک کار مهمی که انجام شده گازرسانی به شهرها و روستاهای کوچک است که در اول ماه آینده گاز به زاهدان خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: در این زمینه 8000 میلیارد تومان بدون اینکه از بودجه عمرانی خرج کنیم هزینه شده و تمام این مبلغ از محل صرفه جویی در فرآورده ها تأمین شده است و این در کشور بی سابقه بوده زیرا توانسته کار ایجاد کند.

وزیر نفت گفت: ما دو یا سه درصد رشد مصرف بنزین داشته ایم و کارت های سوخت تأثیری در کنترل مصرف سوخت و قاچاق ندارد.

نامدار زنگنه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در بحث کارت های سوخت و تک نرخی شدن آن افزود: مجلس تکلیف آن را روشن می کند.

وی در باره این سؤال که شما طرفدار حذف کارت سوخت بودید؟ گفت: بله من معتقدم کارت سوخت به این صورت فایده ای ندارد و کارت سوخت در صورتی خوب است که ما یک سوخت محدودی به مردم بدهیم و در واقع سوخت را به دو قیمت عرضه کنیم و یا مقدار کمی به مردم بدهیم.

زنگنه افزود: امسال نسبت به پارسال با اینکه کارت سوخت را حذف و عملاً بنزین تک نرخی ‌شد اما رشد مصرف عمده و جهشی در مصرف نداشتیم.

وی گفت: در بحث قاچاق نیز آنچه قاچاق می گفتند بیشتر گازوئیل بود که جلوی آن نیز با روش هایی گرفته شد.

وزیر نفت افزود: عملاً‌ در بحث افزایش مصرف سوخت نیز همان تعداد خودرویی که اضافه شد مصرف سوخت نیز بالا رفت.

وی ادامه داد: چرا مردم را با کاری که خاصیتی ندارد آزار بدهیم که ضرورتی و تأثیری در مصرف سوخت و قاچاق ندارد؟

زنگنه گفت: امسال همه چیز آزاد بود و ما دیدیم دو یا سه درصد رشد مصرف داشتیم که در ماه های اول مصرف کم بود و با شروع تابستان و سفرها مصرف نیز اندکی بالا رفت.

وی افزود: در بحث گازوئیل نیز طرح پیمایش را اجرای کردیم و در واقع بر اساس طرح پیمایش به هر خودرو به اندازه  گازوئیل دادیم و به صنایع و روستاها نیز گازرسانی کنیم بنابراین گازوئیل در نیروگاه ها اضافه آمد.

زنگنه گفت: ما امسال برای نخستین بار صادرکننده گازوئیل شدیم و در واقع 13 تا 14 میلیون لیتر در روز گازوئیل صادر می کنیم که می توانیم به بالای 20 میلیون برسانیم.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت صادراتی ما مشکل دارد که نمی توانیم بیشتر از آن صادر کنیم.

وزیر نفت درباره عقد قرارداد سوآپ نفت خام نیز گفت: این سواپ قرار است از شمال تا جنوب راه بیفتد که ما خیلی وقت است که اجازه داده ایم و گفتیم که موافق هستیم و از آن پشتیبانی کرده ایم که سوآپ نفت از شمال به جنوب راه بیفتد.

وی ادامه داد: شرکت های زیادی از روس ها تا جاهای دیگر اعلام آمادگی کرده اند و در واقع روس ها بیشتر مشتاق هستند.

زنگنه افزود: ما موافق هستیم که سواپ را راه بیندازیم و تا 150 هزار بشکه در روز را در مرحله نخست می توانیم عملی کنیم.

وی ادامه داد: درآمد آن در مرحله نخست مهم نیست و در واقع در مرحله اول باز شدن مسیر مهم تر است و این کار باعث می شود تا کسب و کار راه بیفتد ضمن اینکه ما نفت آنان را می گیریم و مصرف می کنیم و نفت ایران بیشتر وارد بازار دنیا می شود.

وزیر نفت همچنین در بحث قراردادهای نفتی نیز گفت: در دنیا و بیشتر جاهایی که قراردادهای نفتی می بندند بیشتر بحث مشارکت در تولید است که در کشورهای اطراف ما نیز اینگونه است و تنها مسئله پول نیست بلکه مسئله فناوری نیز مطرح است که چه کار کنیم از فنآوری بهتری استفاده کنیم تا ضریب بازیافت بهتری داشته باشیم.

وی افزود: ما در قراردادهای جدید گفته ایم هر آنچه که زیر یا روی زمین است مال ماست و هر چه تولید می شود مال ماست و تنها طبق قرارداد در طول زمان پرداخت می شود و طبق قرارداد و هیچ جا حاکمیت ما از بین نمی رود و اگر به هر دلیلی امکان تولید متوقف شود پرداخت های ما نیز متوقف می شود تا جایی که وقتی که تولید دوباره شروع شود.

زنگنه ادامه داد: بازپرداخت همه مبالغ به پیمانکار از محل بخشی از تولید است که در قرارداد لحاظ می شود.

وی گفت: ما به شرکت های خارجی گفته ایم که شرط حضورشان این است که یک شرکت داخلی باید همراه داشته باشند و شرکت های داخلی را نیز معرفی کرده ایم که باید انتخاب کنند.

زنگنه افزود: شرکت های داخلی نیازی به آورده مالی ندارند و فقط باید صلاحیت کاری داشته باشند

همچنین زنگنه در ابتدای صحبتش در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعداد فرزندان و وضعیت تحصیل شان افزود: دو پسر و دو دختر دارم، پسر و دختر بزرگم دکتری در رشته های مهندسی مخازن نفت و حقوق انرژی دارند که تا مقطع لیسانس در ایران و در مقطع فوق لیسانس در هلند و انگلستان تحصیل کردند.

وی ادامه داد: پسر دومم سال دوم مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه تهران است و دختر کوچکم کلاس دهم است.

وزیر نفت گفت: پسرم هنوز بیکار است و دخترم خانه داری می کند.

وی در خصوص میزان حقوقش افزود: بر اساس مصوبه دولت حقوق وزیران حداکثر 10 میلیون تومان است که به نظر کمتر هم می شود.