به گزارش پارس ، مریم رفعت جاه در گفت وگو با (ایسنا) ، با تعریف مفهوم سبک زندگی عنوان کرد: در سال های پیش انسان ها بر مبنای معیارهای سنتی و اعتقادی برای نوع زندگی خود دست به انتخاب می زدند اما با شکل گیری دنیای مدرن که تاکید انسان ها بر معیارهای غیرسنتی و بر مبنای دانش و تخصص بیشتر شد و به دنبال نهاد علمی خاص بودند تا به آن بر اساس ارزش های عقلانی تکیه کنند.

وی در این رابطه افزود: علم و تکنولوژی در پیوند عمیقی با یکدیگر هستند که هر یک زیربناهای ارزش خاص خود را دارند و فرهنگ و سبک زندگی منحصر به فردی برای افراد به ارمغان می آورند.

رفعت جاه به تکنولوژی های ارتباطی به عنوان عاملی تاثیرگذار در جوامع سنتی اشاره کرد و گفت: در کشورهای کمتر توسعه یافته برخی مظاهر تکنولوژی نظیر موبایل و اینترنت براساس اصل اقتصادی" فروش بیشتر" وارد این کشورها می شوند و تغییرات فرهنگی و هویتی را به همراه دارند ولی کاربرد آن ها مستلزم فرهنگ این جوامع است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: علایق و گرایشات انسان هاست که آنان را به سوی ابداع و استفاده از تکنولوژی سوق می دهد و هر تکنولوژی برای ماندگاری دو شرط پیش روی خود دارد؛ این دو شرط شامل تغیییر کاربردی براساس ارزش ها و علایق افراد جامعه مقصد و پذیرش ارزش های غالب در آن جامعه است.

رفعت جاه رفاه بیشتر افراد را از پیامدهای نفوذ تکنولوژی دانست و در این رابطه توضیح داد: تکنولوژی در اصل به عنوان وسیله ای برای رفاه و رشد بیشتر افراد فراهم شده است اما درنهایت نحوه کاربرد آن است که می تواند مثبت یا منفی باشد.

وی افزود: تکنولوژی می تواند در جهت کارآمدی، رفاه و سرعت بیشتر باشد و یا این که نوعی نهاد منزلتی برای افراد به شمار آید و باعث فردگرایی، خودشیفتگی و مصرف گرایی آنان شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران راه حل کاهش اثرات منفی تکنولوژی را این گونه تشریح کرد: استفاده توام با تامل و خودآگاهی از تکنولوژی و تلاش برای کاهش رغبت به مصرف گرایی افراد و همچنین افزایش سطح آگاهی آنان به همراه بازنگری در اهداف یا درون مایه باورهای شخصی و در نهایت تغییر سبک زندگی با معیار تامل محوری و فرد گرایی از راه های کاهش اثرات منفی تکنولوژی است.