پارس: پس از انتشار مطلب    آیا ایران خودرو ورشکست شده است؟   روابط عمومی ایران خودرو جوابیه ای ارسال کرد که پارس نیوز، این جوابیه را بدون کم و کاست و البته با پاسخ منتشر می کند.

 

 

پاسخ ایران خودرو به مطلبی سراسر کذب و اشتباه

سردبیر محترم سایت پارس نیوز

با سلام وعرض ادب

احتراما سایت پارس نیوز امروزدوشنبه ۲۶ فروردین ماه خبری تحت عنوان" آ یا ایران خودرو ورشکست شده است؟ راروی خروجی خود قرار داده است لذا خواهشمند است جهت تنویر افکارعمومی پاسخ ذیل را دراسرع وقت منتشر فرمایید:

متاسفانه در پاسخ به تیتر سوالی مطلب « آِیا ایران خودرو ورشکست شده است؟ » باید گفت: خیر، این روزنامه نگاری حرفه ای و تخصصی است که نایاب شده است. چرا که اگر جز این بود آفرینندگان یک خبر، یادداشت گزارش یا هر مطلب دیگری نسبت به آنچه که می نوشتند اندک اشراف یا آگاهی می داشتند.

هنوز صورت حساب های مالی ایران خودرو جهت ارائه به بورس بررسی نشده است چگونه نویسنده محترم و براساس چه معیاری ایران خودرو راورشکسته دانسته و خودرا درلباس قضاوت قرارداده است براساس قانون بورس شرکت های بورسی چهارماه فرصت دارند که اطلاعات مالی خودرا به بورس ارائه دهند.

شایسته است نویسنده مطلب فوق برای حفظ رسالت رسانه ای هم که شده یکبار به موارد زیر دقت کرده و برخی نکات زیر را با خود مرور کند.

۱- گروه صنعتی ایران خودرو بیش از ۲۵ هزار فرصت شغلی را در خطوط تولید خود ایجاد کرده است و امروز با افتخار تمام می گوید با وجود مشکلات عدیده و طاقت فرسائی که در سال های اخیر گریبان صنعت کشور از جمله خودروسازی را گرفته، حتی یک نفر تعدیل نیرو نداشته است. این دستاورد مهم حتی پس از قطع رابطه ۲۳ساله با شرکت فرانسوی پژو نیز حفظ شد و مدیران ایران خودرو اجازه ندادند تجربه تلخ اخراج ۶هزار نفری پس از قطع رابطه با تالبوت در دهه ۶۰ تکرار شود. از این رو هیچ گونه خبر ضد و نقیضی در خصوص تعطیلی ایران خودرو منتشر نشده و صحت نداشته است. استفاده از واژگان « خبرهای ضد و نقیض درباره تعطیلی خطوط تولیدی شرکت ایران خودرو» تنها زائیده ذهن نویسنده این مطلب است.

۲- در غیرکارشناسانه بودن نوشتار مورد اشاره همین بس که نویسنده مطلب صادرات ۵۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۱ را زیر سوال برده و آن را دلیلی بر ضعف خودروسازی توصیف کرده است. نیاز به هیچ توضیح و تفسیری نیست که در حالی که از صدر تا ذیل همه سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کشورهای مختلف جهان صادرات را - مگر در مواردی که خام فروشی تلقی شود- بالاترین دستاورد و گاه یگانه مسیر ادامه حیات تولید خود می دانند، این آقا یا خانم نویسنده صادرات محصولات تولیدی مورد انتقاد قرار داده است. ایشان بهتر است بدانند و در ادامه کار رسانه ای خود در نظر داشته باشند که عدم تحویل برخی خودروهای پیش فروش شده به مشتریان دلایل دیگری دارداز جمله مشکلات تولید، کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز، افزایش ۱۰۴ درصدی

قیمت مواد اولیه، عدم تخصیص تسهیلات مصوب کارگروه تولید که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزارشد، عدم تخصیص ارزمرجع و مبادله ای به خودرو سازان، خودرو سازان و ازجمله ایران خودرو با استفاده از ارزآزاد توانستند تولید را سر پا نگه دارند. صنعت خودروسازی ایران تنها یک خط تولید نیست که با تولید یک محصول برای صادرات امکان تولید محصولات پیش فروش شده از بین برود. کاش برای یکبار هم که شده از یک سایت تولید خودرو دیدن کرده بودید تا بهتر متوجه این واقعیت می شدید.

۳- در اظهار نظر پیرامون واردات یک میلیارد دلاری که به صنعت خودرو منتسب کردید باز هم دچار اشتباه شده اید، به گونه ای که گمان می رود اصول اولیه اقتصاد را یا نمی دانید یا در نظر نمی گیرید. نکته اول و مهم اینکه خودروسازان و قطعه سازان برای تامین نیازهای خود از ارز دولتی استفاده نکرده و نمی کنند، بلکه با تکیه بر تدابیر مدیریتی و ارز حاصل از همان صادرات نکوهش شده توسط شما، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می کنند. اگر کشور به هر دلیلی برای واردات مواد ضروری با مشکل مواجه شده گناهی گردن خودروسازان نیست. گناه آن است که نادانسته زمین و آسمان را برای رسیدن به اهداف شخصی و انتقاد – گاه ناشیانه- از صنعتی که میلیون ها نفر از آن ارتزاق می کنند را به هم بدوزیم. نکته دیگر واردات خودرو به کشور اتفاقی نیست که خودروسازان ازواردات بی رویه آن خوشحال باشند. اگر در طول کار روزانه خود تیتر خبرها را هم مرور می کردید، متوجه می شدید که اصولا هر تولید کننده ای با واردات کالای مشابه تولیدات خود موافق نیست.

۴ -علاوه بر موارد فوق باید بدانید که نام ایران خودرو از روی بورس حذف نشده، بلکه نماد ایران خودرو به دلیل پیش بینی بودجه سال ۹۲و درآمد هرسهم متوقف شده است و طبق مقرارت سازمان بورس بعد بررسی پیش بینی توسط بازار سرمایه دومرتبه نماد ایران خودرو بازگشایی می شود یاد آورمی شود هم اکنون نماد ۲۲ شرکت بورسی متو قف شده است

۵کشتی ایران خودرو که به گفته شما در سال های ۸۸ و ۸۹ در اوج قرار داشته، به گل ننشسته و اتفاقا از آن روزها در اوج تر است، چرا که دیگر به شرکتی خارجی وابستگی ندارد، پس از عبور از مسائل و مشکلات عدیده سال های اخیر آب دیده و با تجربه تر شده و در حال اجرای برنامه ریزی های صورت گرفته برای تنوع محصولات، افزایش تولید و صادرات، ارتقای کیفیت و… است. علاوه بر این در خصوص بازار سرمایه نیزقیمت سهام ایران خودرو در سال مورد اشاره هرگز بالای هزار تومان نبوده است. اصولا قیمت سهام شرکت های بورسی تحت تاثیر فضای عمومی حاکم بر اقتصاد کشور است.

۶مرقوم داشته اید که « تا کی باید بودجه عمومی و بیت المال را برای یک شرکت زیان ده هزینه کرد؟ » اول اینکه اگر شما سندی مبنی بر اعطای یک ریال بودجه عمومی در سال های اخیر به ایران خودرو در دست دارید ارائه کنید تا ایران خودرو نیز دریافت این کمک ها یا هزینه ها را پیگیری کند. فراموش نکنید که اگر مبلغی هم به عنوان یک بنگاه تولیدی در اختیار ایران خودرو قرار گرفته، برای بازپرداخت آن سود تسهیلات و اقساطی مشخص و گاه سختگیرانه تر از موارد دیگر در نظر گرفته شده است. نکته دوم را در قالب یک پرسش مطرح می کنیم: آیا به راستی شما در ایران زندگی می کنید و خبرنگار اقتصادی هستید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چگونه نمی دانید که شرکت ایران خودرو در اسفندماه ۹۱ براساس اعلام رتبه بندی صد شرکت برتر ایران، دومین شرکت سود ده کشور معرفی شده است؟ آیا ایران خودرو زیان ده است؟ باور کنید خبرنگار و روزنامه نگار شدن با نوشتن مطالبی اینچنین غیرکارشناسانه و پر از اشتباهات فاحش تحلیلی و آماری فاصله بسیار دارد.

۷مطلب سراسر اشتباه خود را با این عنوا به پایان برده اید که خطوط تولید بسیاری از محصولات ایران خودرو به طور کلی خوابیده و یا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می کند. نکته اول اینکه اگر برخی و نه بسیاری از خطوط تولید محصولات ایران خودرو به دلایل غیر کاری و غیر تولیدی متوقف شده در اسرع وقت اطلاع رسانی کنید، تا مدیران ایران خودرو نیز در جریان امر قرار گرفته و نسبت به رفع آن اقدام کنند. نکته دوم اینکه آیا با ظرفیت تولید بسیار پائینی که شما مدعی شده اید، آمار تولید محصول در ایران خودرو در سال گذشته و بدون همکاری پژو ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.

۸موضوع آخر اینکه گروه صنعتی ایران خودرو برای همه اهالی قلم و رسانه کشور آرزوی موفقیت، سربلندی و پیشرفت دارد و دست یاری به سوی همه خبرنگاران راستین و آگاه به مسایل کاری دراز می کند. این گروه صنعتی از نقد سازنده رسانه هااستقبال می کند. در کنار این موضوع، حق پیگیری حقوقی در خصوص مطلب سراسر کذب منتشرشده را برای خود محفوظ می داند.

با سپاس

اداره اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

 

 

پاسخ سایت خبری پارس به جوابیه ایران خودرو را اینجا بخوانید