محمد حاجی رسولیها مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص استفاده سازندگان ساختمان از آب تصفیه شده(شرب)،اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید از آب شرب برای ساخت و ساز استفاده کرد و باید آب مورد نیاز این امر از منابع زیرزمینی، چاه های شهرداری و منابع شرکت آب و فاضلاب که آن را با صورت تانکر عرضه می کند، استفاده نمود.

وی تاکید کرد: در این فصل که پیک مصرف آب است،نباید از آبی که برای تصفیه آن هزینه های زیادی صرف شده در راستای فعالیت های کارگاهی استفاده شود.

مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: اعتقاد شرکت مدیریت منابع آب بر این است که باید روند استفاده از آب های زیرزمینی تسهیل شده و پس از آن با افرادی که اینگونه آب را هدر می دهند، برخورد جدی کرد.

وی در خصوص وضعیت منابع آبی کشور، اظهار داشت:وضعیت سدهای کشور در مناطق مختلف متفاوت است اما به طور کلی ورودی های آب به سدها نسبت به سال گذشته رشد 60 درصدی داشته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: بارش ها در منطقه خلیج فارس،دریای عمان، دریاچه ارومیه و دریای خزر مطلوب بوده، اما وضعیت در حوزه فلات مرکزی بحرانی است؛ برهمین اساس اگرچه بارش ها بهبود یافته اما نباید از مسئله مدیریت مصرف چشم پوشی کرد.

افزایش هزینه آب بنایی در دستورکار وزارت نیرو

رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت:در حال حاضر حدود 90 درصد بنایی ها به صورت تصحیح قرار داد است، مالکی که انشعابی داشته، برای ساخت و افزایش واحدها مجوزمی گیرد که در این صورت نوع مصرف نیز به بنایی تغییر پیدا می کند.

وی افزود:طبق مجوز اخذ شده از شورای شهر، نرخ آب مورد استفاده در بنایی ها به مترمکعبی چهار هزار تومان افزایش یافته، همچنین طبق دستورالعمل به ازای هرمترمربع واحد اعیانی 2 مترمکعب آب به صورت پیش فروش از کسانی که بنایی می کنند اخذ می شود.

وی یادآور شد: برهمین اساس اگر مشترک مدیریت مصرف داشته باشد حتی می تواند به ازای هر مترمربع 500 لیتر مصرف کند که در صورت صرفه جویی مابقی هزینه دریافت شده، بازپرداخت می شود.

میدانی در پاسخ به این سوال که آیا رقم در نظر گرفته شده برای استفاده از آب تصفیه شده برای بنایی و مصارف ساختمانی پایین نیست، اظهار داشت:در حال حاضر بالاترین نرخ در تعرفه های ابلاغی به بنایی اختصاص دارد اما افزایش قیمت نیز در دستور کار وزارت نیرو است.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در پایان تاکید کرد:تلاش وزارت نیرو بر کاهش هزینه های استفاده از آب زیر زمینی و عرضه آن با تانکر است که این امر نیز در مرحله اخذ مجوز های لازم است.